شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل
شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل شخصیت شناسی آنلاین با تست MBTI و تفسیر کامل
پست وبلاگی
رژیم وگان چیست؟ مدت مطالعه: 5 دقیقه
ای سنج 01 خرداد 1400 مدت مطالعه: 5 دقیقه

رژیم وگان چیست؟

امروزه مردم استقبال زیادی از گیاه خواری یا همان وگان می کنند. برخی افراد نیز، با استفاده از گیاه خواری، برای خود یک رژیم غذایی یا سبک زندگی جدید را می سازند. در ادامه قصد داریم راجع به این مسئله صحبت کنیم. همچنین شما می توانید فهرست مطالب را در باکس زیر مشاهده فرمایید.

رژیم وگان چیست؟

امروزه رژیم های وگان میان مردم به شدت محبوب هستند. شما در رژیم وگان از غذاهای گیاهی لذت می برید اما گوشت، غذاهای دریایی یا محصولات جانبی حیوانی مصرف نمی کنید. بسیاری از افراد رژیم وگان را برای افزایش سلامتی و افزایش وزن و یا کاهش وزن استفاده می کنند. آیا تا به حال از رژیم وگان استفاده کرده اید؟ به نظر شما استفاده از رژیم وگان راحت است؟ مسلما خیر!

قبل از اینکه سبک زندگی وگان را در پیش بگیرید، در مورد جوانب مثبت و منفی این برنامه غذایی بیشتر تحقیق کنید و بدانید. ارزش وعده های غذایی در یک روز معمولی را بررسی کنید و دریابید که بر اساس شواهد علمی رژیم وگان چه مزایایی برای سلامتی شما دارد و چگونه به شما کمک می کنند. سپس، اگر تصمیم گرفتید که این برنامه مناسب شماست، با نکاتی شروع به کار کنید و استفاده از این رژیم غذایی را برای خودتان آسان تر کنید.

به طور معمول، رژیم غذایی وگان رژیمی است که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات، دانه ها، روغن ها، مغزها و حبوبات است. وقتی به رژیم وگان روی می آورید، گوشت، لبنیات، ماهی، صدف، تخم مرغ، مرغ یا هر ماده غذایی حاوی این مواد (از جمله پودرهای پروتئینی خاص، مکمل های روغن ماهی، ژلاتین، گوشت خوک یا مارگارین ساخته شده با آب پنیر) نمی خورید. برخی از گیاهخواران از محصولات زنبور مانند عسل نیز خودداری می کنند.

تاریخچه رژیم وگان

رژیم های گیاهی و گیاه خواری به دوران باستان برمی گردد. طبق برخی منابع، فیثاغورث، فیلسوف و ریاضیدان یونانی، اولین جامعه گیاهخواری را بنیان نهاده است که عدم خشونت را در بین همه گونه ها گسترش می دهد. او پیشتر به خاطر دلایل بهداشتی، از خوردن گوشت اجتناب می کرد. بوداییان و هندوهای باستان نیز گیاه خواری می کردند. تا اواسط قرن بیستم، رژیم غذایی که شامل گوشت نمی شد، رژیم فیثاغورث نامیده می شد.

بیشتر بدانید

طی سال های اخیر محبوبیت رژیم های غذایی وگان افزایش یافته است. در حقیقت، برخی منابع از افزایش 600 درصدی تعداد افرادی که وگان را بین سال های 2014 تا 2017 معرفی می کنند، خبر داده اند. در دسترس بودن غذاهای وگان در فروشگاه های مواد غذایی، انتخاب منوی وگان در رستوران ها و عناوین خبری رسانه ها که از فواید رژیم های وگان برای سلامتی خبر می دهند، به این روند کمک کرده اند.

طی سال های اخیر محبوبیت رژیم های غذایی وگان افزایش یافته است. در حقیقت، برخی منابع از افزایش 600 درصدی تعداد افرادی که وگان را بین سال های 2014 تا 2017 معرفی می کنند، خبر داده اند. در دسترس بودن غذاهای وگان در فروشگاه های مواد غذایی، انتخاب منوی وگان در رستوران ها و عناوین خبری رسانه ها که از فواید رژیم های وگان برای سلامتی خبر می دهند، به این روند کمک کرده اند.

انواع رژیم های وگان

رژیم های گیاهی انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال، برخی از گیاهخواران فقط غذاهایی که بدون لبنیات و گوشت هستند را مصرف می کنند و عده ای دیگر غذاهایی که فقط گوشت ندارند را می خورند. وگان کامل از هر غذایی که فرآوری شده باشد نمی خورد، حتی اگر بدون گوشت، لبنیات یا ماهی تولید شده باشد. وگان های غذایی خام، وگان های کم چرب و مواردی که برخی از رسانه ها از آن ها به عنوان "وگان های غذای ناخواسته" یا "وگان های تنبل" یاد می کنند که به گزینه های گوشت و پنیر فرآوری شده جایگزین اعتماد می کنند و از ان استفاده می کنند، هم  وجود دارند.

چرا گیاه خوار می شویم؟

مردم به دلایل مختلف و غالباً به دلایلی که مربوط به رژیم غذایی است رژیم وگان را انتخاب می کنند. یک مطالعه نشان داد که محبوب ترین دلیل انتخاب رژیم وگان حمایت از رفتار انسانی با حیوانات است. این گیاه خواران همچنین ممکن است از پوشاک یا سایر محصولات تولید شده از حیوانات، مرغ، ماهی یا زنبورها خودداری کنند. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Appetite نشان داد که افرادی که به دلایل اخلاقی رژیم وگان را انتخاب می کنند، بیشتر از کسانی که به دلایل دیگر این برنامه را دنبال می کنند، به رژیم ادامه می دهند و به آن پایبند هستند. همچنین ممکن است افراد سبک زندگی وگان را انتخاب کنند زیرا احساس می کنند برای محیط زیست بهتر است. چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که رژیم وگان برای این کره خاکی بهتر از سایر رژیم های غذایی از جمله رژیم محبوب مدیترانه ای است. اما تعداد زیادی از مردم به دلایل سلامتی سبک زندگی وگان را انتخاب می کنند. شواهد قانع کننده ای وجود دارد که رژیم غذایی گیاهی برای حفظ وزن و لاغری بدن، بهبود سلامت قلب و طول عمر بهتر است.

 رژیم وگان چگونه است؟

یک رژیم وگان شامل تمام محصولات حیوانی نیست. در این برنامه غذایی، نه تنها از هرگونه غذایی که مستقیماً از یک منبع حیوانی (مانند گوشت گاو، مرغ، بوقلمون، گوشت خوک یا گوشت بره) تأمین می شود، خودداری می کنید، بلکه از هر غذایی که حاوی مواد جانبی جانوری باشد نیز خودداری می کنید. به عنوان مثال، کسی که رژیم وگان دارد، از سوپ سبزیجاتی که با استخوان حیوان طعم دار شده باشد، را نمی خورد و ممکن است از سوپ سبزیجات اجتناب کند. گیاهخواران همچنین از صدف ماهی و غذاهای دریایی و هر غذایی که حاوی مواد پایه ماهی باشد، خودداری می کنند. به عنوان مثال، برخی از غذاها و مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3، اگر منبع آن روغن ماهی باشد، با رژیم آنان سازگار نیست.

نه تنها لبنیات و تخم مرغ در رژیم وگان مصرف نمی شوند، بلکه غذاهای زیادی که حاوی لبنیات و تخم مرغ هستند نیز مصرف نمی شوند. این ممکن است شامل نان و سایر محصولات پخته شده، شکلات و بسیاری از پودرهای پروتئین باشد. سرانجام، غذاهایی مانند انواع آب نبات ها، مارک های خاصی از آبجو و شراب، همبرگرهای گیاهی و حتی برخی از غذاهای قرمز رنگ در رژیم وگان مصرف نمی شوند زیرا حاوی عسل، ژلاتین یا مواد دیگر از حیوانات هستند. بنابراین چه چیزی می توانید در رژیم وگان بخورید؟ اگر این سبک غذا خوردن را انتخاب کنید، از سبزیجات، میوه ها، غلات، حبوبات، محصولات پایه سویا (مانند توفو)، روغن های گیاهی، مغزها و دانه ها لذت خواهید برد. 

مزایا و معایب رژیم وگان

هنگامی که شما از یک رژیم غذایی استاندارد آمریکایی به یک رژیم وگان روی می آورید، احتمالاً یکی از مزایای سلامتی شما به این دلیل است که برای برنامه ریزی وعده های غذایی و انتخاب غذاها وقت و تلاش بیشتری می گذارید. بسیاری از افرادی که از یک رژیم غذایی معمولی آمریکایی استفاده می کنند، غذاهای راحتی می خورند که بیش از نیاز ما، چربی و پروتئین بدن را تأمین می کند. و اگر در حال حاضر میزان توصیه شده میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار را مصرف نمی کنید، احتمالاً وقتی شروع به استفاده بیشتر از این غذاهای مقوی در رژیم خود کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

آنی بی کی، کارشناسی ارشد، یک متخصص تغذیه است که دارای مجوز در ماساچوست می باشد. وی همچنین متخصص تغذیه اصلی در مرکز یوگا و سلامتی کریپالو است. او یک رژیم غذایی کامل، گیاهی را با اصلاحاتی متناسب با سبک زندگی هر شرکت کننده تشویق می کند. او می گوید که حتی در یک دوره کوتاه پنج روزه، وقتی مراجعان به سبک غذا خوردن وگان روی می آورند، تغییرات مثبتی را می بیند. وی با بیان اینکه مردم اغلب احساس خوبی از این رژیم دارند، می گوید: "همه چیز در مورد شکل ظاهری آن ها به طرز خوبی تغییر می کند. و همه ی این تغییرات از سحر و جادو درون میوه ها و سبزیجات تازه است که از مواد مغذی تشکیل شده اند. حتی اگر آن ها در کنار سبزیجات گوشت کمی هم مصرف کنند، باز سبزیجات تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

با این حال، رژیم غذایی وگان ممکن است فاقد برخی از مواد مغذی باشد. برخی مطالعات احتیاط می کنند که افرادی که از رژیم وگان استفاده می کنند، در صورت لزوم باید از مکمل های مناسب استفاده کنند. در بعضی موارد، مواد مغذی کلیدی مانند آهن و روی ممکن است در این رژیم کم باشد. کی پیشنهاد می کند که اگر مسائل بهداشتی یا پزشکی (مانند پیش دیابت یا دیابت یا سرطان) دارید یا سبک زندگی ورزشی دارید، وقت گذراندن با یک متخصص تغذیه ثبت شده به شما اطمینان می دهد که رژیم وگان شما برای نیازهای فردی شما مناسب است یا نه.

چگونه رژیم وگان را شروع کنیم؟

اگر جوانب مثبت و منفی یک رژیم غذایی وگان را ارزیابی می کنید و سعی می کنید آن را امتحان کنید، کمی وقت بگذارید تا برنامه های غذایی وگان نمونه را ارزیابی کنید.

غذاهایی را که به نظر جذاب می رسند شناسایی کنید و آشپزخانه خود را با آن مواد پر کنید. اگر می توانید غذاهای خوشمزه، سیرکننده و سالم بخورید، به احتمال زیاد برنامه را حفظ می کنید.

اگر برنامه های غذایی و وعده های غذایی وگان را بیش از حد پیچیده یا نا آشنا می دانید، یک یا دو روز در هفته را برای خوردن یک رژیم گیاهی انتخاب کنید. یا هر روز یک وعده غذایی را انتخاب کنید تا با غذاهای وگان و دستور العمل های آن آشنا شوید و ان را تجربه کنید.

گام های کوچک می تواند تأثیر زیادی داشته باشد. کی می گوید: به یاد داشته باشید که حتی اگر گوشت کمتری بخورید و سبزیجات را تقویت کنید، باز هم از یک رژیم غذایی گیاهی بهره مند خواهید شد. در نهایت رژیم وگان برای بعضی ها یک انتخاب هوشمندانه است، اما برای همه اینگونه نیست. قبل از ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود، چند سوال مهم از خود بپرسید.

آیا به غذاهای سالم وگان دسترسی دارید؟

آیا رژیم وگان بر هزینه های هفتگی غذا تأثیر می گذارد؟

آیا اغلب بیرون غذا می خورید آیا گزینه های وگان در فهرست غذاهای رستوران مورد علاقه خود خواهید داشت؟

آیا می توانید به یک متخصص تغذیه ثبت شده مراجعه کنید تا در تنظیم یک برنامه غذایی سالم وگان که نه تنها مواد مغذی مهم (پروتئین، کربوهیدرات و چربی) بلکه ریز مغذی های ضروری (ویتامین ها و مواد معدنی) را نیز برای کمک به عملکرد صحیح بدن فراهم کند، کمک کند؟

جمع بندی ای سنج

اگر به نظر نمی رسد که خوردن گیاه و رژیم وگان برای شما مفید باشد، تغییرات کمی ایجاد کنید تا از یک رژیم غذایی گیاهی بهره مند شوید. این مراحل کوچک رژیم شما را بهبود می بخشد و می تواند مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن و سلامتی مادام العمر را برای شما فراهم کند.

آیا تجربه گیاهخواری داشته اید یا از اطرافیانتان کسی را میشناسید که این نوع سبک زندگی را انتخاب کرده باشد؟ آن را در قالب یک نظر با ما در میان بگذارید.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید