پست وبلاگی
تغییر شیوه زندگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مدت مطالعه: 4 دقیقه
ای سنج 25 فروردین 1400 مدت مطالعه: 4 دقیقه

تغییر شیوه زندگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

در این مقاله می خواهیم در مورد تغییر شیوه زندگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2  بحث کنیم. افرادی که مبتلا به این نوع دیابت هستند باید بدانند که در صورت تغییر شیوه زندگی خود می توانند از این وضعیت تا حدود زیادی رهایی یابند. بنابراین دیابت نوع دوم قایل درمان می باشد. به هر حال در ادامه بر اساس فهرست مطالب زیر به این موضوع می پردازیم:

دیابت نوع 2

اگر اخیراً به  دیابت نوع 2 (Diabetes mellitus type 2)مبتلا شده اید، احتمال آن که  احساس خستگی عمومی را تجربه کرده باشید وجود دارد. این احساس طبیعی است، اما مهم است بدانید که شما بهبود می یابید.  خبر خوب این است که گرچه دیابت  بیماری است که باید به صورت روزانه کنترل شود، اما شما می توانید یک زندگی سالم و طبیعی با دیابت داشته باشید. مولفه های اصلی موفقیت و انگیزه، برنامه ریزی و تغییر سبک زندگی هستند.  رژیم غذایی و فعالیت بدنی، تغییراتی در سبک زندگی در بر می گیرد که می تواند به کاهش وزن، افزایش سطح انرژی و مدیریت موثر قند خون کمک کند. 
دیابت نوع ۲ که قبلاً آن را دیابت شیرین غیروابسته به انسولین (NIDDM) یا دیابت بزرگسالان نامگذاری کرده اند، در حقیقت این توع دیابت نوعی بیماری مضر اختلال در سوخت و ساز بدن می باشد که با بالا بودن گلوکز خون در شرایط مقاومت در مقابل انسولین و کمبود نسبی انسولین شناسایی می گردد.

توجه

اظهارات انجمن دیابت آمریکا حاکی از آن است که:"در هنگام تشخیص، به بیماران انگیزه مند دارای HgbA1c نزدیک به جامعه هدف (به عنوان مثال ،  <7.5%) می توان این فرصت را داد که حدود سه تا شش ماه قبل از شروع دارو درمانی(معمولاً متفورمین) تغییر سبک زندگی را تجربه کنند شرکت کنند." این بدان معناست که اگر شما فردی هستید که اخیراً تشخیص دیابت را دریافت کرده اید و میزان و A1c، نزدیک به حد طبیعی است، بنابراین حدود 7.5٪ از راهکارهای درمانی اولیه می تواند  حدود سه تا شش ماه قبل از شروع دارو بررژیم غذایی و ورزش، متمرکز شود. البته با کاهش وزن، رژیم غذایی و تغییرات فعالیت بدنی، ممکن است بتوانید داروی خود را به طور کامل تغییر دهید یا قطع کنید. این اظهارات بسیار مهم است.

تغییر شیوه سبک زندگی

یک رویکرد بیمار محور داشته باشید 

هیچ دو فرد دیابتی نباید به طور یکسان درمان شوند. از آنجا که هریک از ما افرادی با عادات مختلف، برنامه کاری ترجیحات غذایی و شرایط متفاوت  هستیم، مهم است برنامه ای را بیابید که برای شما مناسب باشد. احتمالاً شما "مدیر مواد غذایی"  دارید که  به شما می گوید چه چیزی بخورید و از چه چیزی دوری کنید. همچنین ممکن است اطلاعات متناقضی را شنیده باشید، از جمله اینکه نمی توانید میوه بخورید، که اصلاً درست نیست. دریافت آموزشهای مربوط به خود مدیریتی دیابت از یک متخصص، برای کمک به سازماندهی دیابت و پیگیری شما، بسیار مهم است.

نکته

سعی کنید در مورد چگونگی ایجاد یک وعده غذایی سالم و برنامه ورزشی، حتما آموزش های لازم را ببینید.

رژیم خود را تغییر دهید

یافتن روشی سالم و مداوم برای غذا خوردن در کاهش وزن و مدیریت دیابت بسیار مهم است. اکثر افراد در تبعیت از نوعی رژیم غذایی، موفق می شوند اما هنگامی که "رژیم گرفتن" را متوقف می کنند، به وزن قبلی خود به اضافه مقداری بیشتر نیز می رسند. باید تعادل برقرار کنید و استوار باشید. یکی از بهترین راه ها برای این کار کمک و مشاوره از یک مربی دیابت یا یک متخصص تغذیه است که می تواند به شما در تهیه بهترین برنامه کمک کند - خواه شامل کربوهیدرات کم، یا یک رژیم غذایی با کربوهیدرات ثابت باشد.- تأکید بر کربوهیدرات ها از این جهت مهم است که آن ها مواد غذایی هستند که بیشترین تأثیر را روی قند خون دارند. کربوهیدرات ها در غذاهایی مانند میوه، شیر، ماست، نشاسته (نان، ماکارونی، برنج، لوبیا)، سبزیجات نشاسته دار (سیب زمینی، نخود، ذرت) و غذاهای شیرین (کلوچه، کیک، آب نبات و بستنی) یافت می شوند.

داشتن دیابت به این معنا نیست که دیگر از خوردن کربوهیدرات منع شده اید، اما انتخاب انواع مفید کربوهیدرات در مقادیر مناسب، بسیار مهم است. کاهش مصرف کربوهیدرات به شما کمک می کند تا فشار را از پانکراس بردارید، وزن کم کنید، سطح انرژی را افزایش داده و قندخون را کاهش دهید. در حالت ایده آل، افراد دیابتی باید تمام نوشیدنی های پرکالری، از جمله آب میوه، نوشابه، اسموتی ها و نوشیدنی های شیرین قهوه دار را قطع کند. به نظر می رسد بیشتر افراد با یک صبحانه با کربوهیدرات کم، یک ناهار با فیبر بالا و یک شام متعادل با کربوهیدرات کنترل شده، بهترین عملکرد را دارند. برای شروع، به بشقاب خود فکر کنید. از یک بشقاب کوچکتر استفاده کنید و 1/2 از بشقاب را با سبزیجات غیر نشاسته ای (سالاد، کلم بروکلی، اسفناج، مارچوبه و غیره)، 1/4 بشقاب را با پروتئین بدون چربی (گوشت سفید مرغ، بوقلمون، ماهی، گوشت گاو بدون چربی) و 1/4 بشقاب شما یک کربوهیدرات چندگانه است (سیب زمینی شیرین، لوبیا، کینو-آ، جو  و غیره).  باید بدانید که چگونه مواد غذایی مختلف را در وعده های غذایی خود  کنار یکدیگر قرار دهید.

تحرک داشته باشید

تحرک به معنای ساعت ها رفتن به باشگاه نیست. برای شروع، هرچه می توانید بیشتر حرکت کنید. ورزش برای استفاده کردن از انسولین (که به انتقال قند به سلولهای شما کمک می کند) و کاهش قند خون بسیار مهم است. هر چه بیشتر تحرک داشته باشید، متابولیسم بدن شما بهتر خواهد بود و مهارت بیشتری در سوزاندن کالری خواهید داشت. زندگی  روزانه هر فردی، پر مشغله است و یافتن وقت برای تمرین می تواند دشوار باشد، اما اهمیت حرکت را نمی توان نادیده گرفت، خصوصاً اگر شخصی باشید که تمام روز پشت میز نشسته اید. برای ایجاد انگیزه در خود سعی کنید ورزش را سرگرم کننده کنید. تمرین خود را به گونه ای با مداد در تقویم خود یادداشت کنید  گویی قرار است یک ناهاررا تعیین کنید - تعهد دهید تا آن جا که می توانید فعالیت های فیزیکی متوسط ​​مانند  تمرینات هوازی، مقاومتی و انعطاف پذیری را به منظور رسیدن به تمرین بدنی 150 دقیقه ای در هفته انجام دهید. در واقع سخت ترین قسمت آن است که شروع کنید، مطمئن باشید اگر این کار را بکنید احساس خوبی خواهید داشت.

روی کاهش متوسط ​​وزن تمرکز کنید

یکی از دلایلی که افراد به دیابت، مبتلا می شوند اضافه وزن است. هنگامی که وزن اضافی دارید، بدن شما قادر به انتقال قند از خون به سلولهای بدن  نیست و نمی تواند از آن برای انرژی استفاده کند زیرا سلول ها در برابر انسولین مقاوم می شوند. انسولین، هورمونی است که به عنوان "دروازه بان" عمل می کند. دروازه را باز می کند تا قند بتواند وارد سلول شود. هنگامی که سلول های شما در برابر انسولین مقاوم هستند، قند نمی تواند به سلول وارد شود و در عوض در جریان خون شما باقی می ماند. با کاهش حدود 5 تا 10 درصد از وزن بدن می توانید به کاهش قند خون کمک کنید.

قند خون خود را آزمایش کنید

اگر به تازگی تشخیص دیابت را دریافت کرده اید و هیچ دارویی را مصرف نمی کنید، ممکن است دلیلی برای آزمایش قند خون خود نیابید. اما، آزمایش قند خون می تواند به عنوان ناظر و یک ایزارانگیزشی برای تغییررژیم غذایی و تحرک شما عمل کند. لازم نیست چهار بار در روز آزمایش دهید. بلکه هدف این است که چند بار در هفته آزمایش را انجام دهید. از اعداد برای تنظیم میزان کربوهیدرات و افزایش فعالیت بدنی استفاده کنید. 

جمع بندی ای سنج

در این مقاله در مورد تغییر شیوه زندگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بحث شد. همچنان که اشاره کردیم در صورتی که افراد مبتلا به دیابت سعی کنند تغییراتی به سبک زندگی خود بدهند می توانند تا حدود زیادی دیابت خود را درمان کنند. مثلاً افراد مبتلا می توانند با کنترل مداوم قند خون، کاهش وزن خود، تحرک داشتن، رژیم غذایی مناسب و ... می توانند وضعیت خود را بهبود سازند.
آیا با فردی که مبتلا به دیابت باشد برخورد داشته اید؟ به لحاظ سبک زندگی (تغذیه، میزان تحرک و ..) چه ویژگی هایی داشته است؟ لطفا دیدگاه و نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید