آزمون های جدید با هوش مصنوعی (AI) اختصاصی ای سنج

آزمون های جدید با هوش مصنوعی (AI) اختصاصی ای سنج

زیگموند فروید

زیگموند فروید یکی از مشهور ترین روانشناسان در حوزه روانکاوی است. از مهم ترین نظریه هایی که باعث مشهوریت او شد، عبارتند از:

نظریه روانکاوی

نظریه تحلیل رویا

نظریه ID- EGO- SUPER EGO

نظریه تداعی آزاد

زیگموند فروید

Sigmund Freud

مراحل رشد روانی جسمی


شخصیت چگونه رشد می کند؟ به گفته زیگموند فروید روانکاو مشهور، کودکان یک سری مراحل روان جنسی را پشت سر می گذارند که منجر به رشد شخصیت بزرگسالان می شود. نظریه وی چگونگی رشد شخصیت در دوران کودکی را توصیف کرد.

مراحل رشد روانی، جنسی

در حالی که نظریه رشد شخصیت فروید در روانشناسی مشهور است، اما هم در زمان فروید و هم در روانشناسی مدرن همیشه کاملاً بحث برانگیز بوده است. فروید معتقد بود كه شخصیت در مراحل مختلفی از كودكی رشد می كند، كه در آن انرژی های شهوت انگیز نهاد در مناطق خاص متمركز می شوند. در طی پنج مرحله روان جنسی، که شامل مرحله دهانی، مقعدی، آلتی، نهفته و تناسلی است، میل جنسی مرتبط با هر مرحله منبع لذت است. انرژی روان جنسی یا میل جنسی به عنوان نیروی محرک رفتار توصیف شده است.

نظریه روانکاوی نشان می دهد که شخصیت عمدتا در سن 5 سالگی ایجاد می شود. تجارب اولیه نقش مهمی در رشد فردی دارند و در ادامه زندگی بر رفتار تأثیر می گذارند. هر مرحله از رشد با درگیری هایی مشخص می شود که بسته به نحوه حل آنها، می تواند به رشد کمک کند یا رشد را متوقف کند. اگر این مراحل روان جنسی با موفقیت به پایان برسد، یک شخصیت سالم حاصل می شود. اگر برخی از مشکلات در مرحله مناسب حل نشوند، باعث تثبیت فرد در یک مرحله روان جنسی می شود و تا زمانی که این تعارض حل نشود، فرد در این مرحله "گیر" خواهد کرد یا تثبیت می شود. و آسیب هایی را برای او در بر خواهد داشت. به عنوان مثال فردی که در مرحله دهانی تثبیت شود، ممکن است بیش از حد به دیگران وابسته باشد و ممکن است از طریق سیگار کشیدن، نوشیدن یا غذا خوردن به دنبال تحریک دهان باشد.

مرحله دهانی

دامنه سنی: از بدو تولد تا 1 سال

در طی مرحله دهانی، منبع اصلی تعامل کودک، دهان است بنابراین رفلکس مکش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دهان برای خوردن غذا مهم است و کودک از طریق تحریک دهانی از طریق فعالیت های لذت بخشی مانند چشیدن و مکیدن لذت می برد. از آنجا که کودک کاملاً به مراقبان (که وظیفه تغذیه کودک را دارند) وابسته است، این تحریک دهانی به کودک احساس اعتماد و سلامتی نیز می دهد. درگیری اصلی در این مرحله فرآیند از شیر گرفتن است، کودک باید کمتر به مراقبین وابسته شود. اگر تثبیت در این مرحله اتفاق بیفتد، فروید معتقد بود که این فرد مشکلات وابستگی یا پرخاشگری خواهد داشت. تثبیت مرحله دهانی می تواند منجر به مشکلات در نوشیدن، غذا خوردن، سیگار کشیدن یا ناخن جویدن شود. مرحله مقعدی

دامنه سنی: 1 تا 3 سالگی

در طی مرحله مقعدی، فروید معتقد بود که تمرکز اصلی میل جنسی بر کنترل مثانه و مدفوع است. درگیری اصلی در این مرحله آموزش توالت رفتن است، کودک باید یاد بگیرد که نیازهای جسمی خود را کنترل کند. موفقیت در کنترل این مرحله منجر به احساس موفقیت و استقلال می شود. به گفته فروید، موفقیت در این مرحله به نحوه برخورد والدین با آموزش توالت بستگی دارد. والدینی که برای استفاده صحیح از توالت، کودک را تمجید و تشویق می کنند نتایج مثبت را را به بار خواهند آورد و به کودکان کمک می کنند تا احساس توانایی و بهره وری کنند.

فروید معتقد بود که تجربیات مثبت در مرحله آموزش توالت رفتن، پایه و اساس افراد برای رسیدن به بزرگسالی ای شایسته، مثمر و خلاق است. با این حال، در حال حاضر همه والدین حمایت و تشویق کودکان را انجام نمی دهند. بعضی از والدین کودک را تنبیه، تمسخر یا شرمسار می کنند. به گفته فروید، پاسخ های نامناسب والدین می تواند منجر به نتایج منفی شود. اگر والدین بیش از حد سخت گیر باشند، فروید اظهار دارد فرد در مرحله مقعدی تثبیت می شود و فرد دارای شخصیتی سختگیر، منظم بیش از حد و وسواسی است.

مرحله آلتی

دامنه سنی: 3 تا 6 سالگی

فروید اظهار داشت که در مرحله آلتی، تمرکز اصلی میل جنسی بر روی دستگاه تناسلی است. در این سن، کودکان همچنین تفاوت های زن و مرد را کشف می کنند. او همچنین معتقد بود که پسران به پدر خود به عنوان رقیبی برای محبت های مادرانه نگاه می کنند. عقده ادیپ این احساسات تمایل به مالکیت مادر و تمایل به جایگزینی پدر را توصیف می کند. با این حال، کودک همچنین از مجازات شدن توسط پدر به دلیل این احساسات می ترسد، ترسی که فروید آن را اضطراب اختگی نامید.

اصطلاح عقده الکترا، برای توصیف این حس که دختران به مادران خود به عنوان رقیبی برای محبت های پدرانه نگاه می کنند، به کار می رود. فروید معتقد بود که دختران در عوض حسادت داشتن آلت تناسلی مرد را تجربه می کنند. فروید معتقد بود که حسد آلت تناسلی مرد هرگز به طور کامل در دختران برطرف نشده و همه زنان تا حدودی در این مرحله ثابت مانده اند. روانشناسانی مانند کارن هورنای این نظریه را به چالش کشیده و آن را نادرست و تحقیرآمیز برای زنان خوانده است. در عوض، هورنای پیشنهاد کرد که مردان احساس حقارت می کنند زیرا نمی توانند بچه دار شوند، مفهومی که وی آن را حسادت رحم نامید.

مرحله نهفتگی

دامنه سنی: 6 تا بلوغ

در طی این مرحله، در حالی که انرژی نهاد سرکوب می شود، سوپرایگو همچنان به رشد خود ادامه می دهد. کودکان مهارت های اجتماعی، ارزش ها و روابط خود را با همسالان و بزرگسالان خارج از خانواده ارتقا می دهند. تکامل ایگو و سوپرایگو به این دوره کمک می کند. این مرحله از زمانی شروع می شود که کودکان وارد مدرسه می شوند و بیشتر به روابط همسالان، سرگرمی ها و سایر علایق توجه می کنند.

دوره نهفتگی زمان اکتشاف است که در آن انرژی جنسی سرکوب یا خاموش می شود. این انرژی همیشه وجود دارد، اما در زمینه های دیگر مانند تحقیقات فکری و تعاملات اجتماعی تصعید می شود. این مرحله برای رشد مهارت های اجتماعی و ارتباطی و اعتماد به نفس مهم است. مانند سایر مراحل روان جنسی، فروید معتقد بود که در این مرحله امکان وسواس یا تثبیت کودکان وجود دارد. تثبیت در این مرحله می تواند منجر به عدم بلوغ و عدم توانایی در ایجاد روابط کامل در بزرگسالی شود.

مرحله تناسلی

دامنه سنی: از بلوغ تا مرگ

با شروع بلوغ، میل جنسی دوباره فعال می شود. در مرحله آخر رشد روان جنسی، فرد علاقه جنسی شدیدی به جنس مخالف پیدا می کند. این مرحله از بلوغ آغاز می شود اما تا پایان عمر فرد ادامه دارد. جایی که در مراحل اولیه فقط نیازهای فردی مورد توجه قرار می گرفت، در این مرحله علاقه به رفاه دیگران افزایش می یابد. هدف از این مرحله ایجاد تعادل بین مناطق مختلف زندگی است. اگر مراحل دیگر با موفقیت به پایان رسیده باشد، اکنون فرد باید متعادل، گرم و مراقب باشد.

بر خلاف بسیاری از مراحل اولیه رشد، فروید معتقد بود که ایگو و سوپرایگو در این مرحله کاملاً شکل گرفته و کار می کنند. بر اساس كودكان كوچك نهاد اداره می شوند كه این نیاز به ارضای فوری اساسی ترین نیازها و خواسته ها را دارد. نوجوانان در مرحله تناسلی می توانند اساسی ترین نیازهای خود را در برابر نیاز به سازگاری با خواسته های واقعیت و هنجارهای اجتماعی متعادل کنند.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید