تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید

تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید

تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید تست هوش IQ ریون را هم اکنون انجام دهید
3 راه برای مقابله با عدم قطعیت مدت مطالعه: 3 دقیقه
ای سنج 06 شهریور 1399 مدت مطالعه: 3 دقیقه

3 راه برای مقابله با عدم قطعیت

زندگی با چنین بلاتکلیفی سخت است. بشر به همان شیوه که می خواهد آب، غذا، جفت و سایر پاداش های اولیه ی خود را به دست آورد، تمایل دارد اطلاعاتی درباره ی آینده ی خود بداند. مغز ما هر گونه ابهامی را تهدید تلقی می کند؛ در چنین شرایطی عملکرد خود را به گونه ای تغییر خواهد داد تا مانع تمرکز فرد روی هر موضوعی به جز امنیت و اطمینان شده و این گونه از انسان محافظت می کند. 
تحقیقات نشان می دهد که عدم اطمینان شغلی و نگرانی فرد مبنی بر از دست دادن موقعیت کاری خود، اثر نامطلوب بسیاری بر وضعیت جسمانی دارد. در یک تحقیق افراد را به دو گروه تقسیم کردند؛ به گروه اول گفته شد که ۵۰ درصد احتمال دریافت شوک الکتریکی را دارند. به گروه دوم شانس این اتفاق را ۱۰۰ درصد بیان کردند. 
نتایج نشان داد گروهی که ۵۰ درصد احتمال دریافت شوک الکتریکی داشتند، اضطراب و ترس بسیار بیشتری را تجربه کردند. بنابر این جای تعجب نیست که بسیاری از سازمان ها در حال تدوین برنامه ی اختصاصی آینده ی خود هستند.  حتی چنین موضوعی در سطح زندگی روزمره نیز به چشم می خورد؛ محبوبیت برنامه های طالع بینی، وجود ادیان مختلفی که برای کاهش اضطراب پیروان خود از آینده صحبت کرده و سعی در کاهش ابهامات اینچنینی دارند، افزایش علاقمند افراد به نوشته ها و انیمیشین هایی با محتوای آنچه رخ خواهد داد و... . 
گاهی شرایط آن قدر سخت و غیر قابل پیش بینی است که حتی چنین مسائلی نیز نمی توانند باعث کاهش اضطراب افراد شوند. گرچه این احتمال وجود دارد که مغز ما برای عدم اطمینان و مقاومت در چنین شرایطی تکامل پیدا کرده باشد اما ما هرگز قادر به پیش بینی دقیق آینده نیستیم. 
در شرایطی مثل این روزها که گسترش ویروس کرونا بر تمامی ابعاد زندگی انسان تاثیر گذاشته و بسیاری از برنامه ریزی های افراد را تحت تاثیر قرار داده است، باید یاد بگیریم که با ابهام زندگی کنیم. جان آلن پائولوس، ریاضی دان مشهور، می گوید: عدم اطمینان، تنها یقینی است که وجود دارد و دانستن چگونگی زندگی با ناامنی، تنها امنیت است. 

عدم قطعیت

بنابر این در شرایطی که گویی همه چیز خارج از کنترل ما است، چگونه می توانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم؟

 

1-مقاومت نکنید!

 
شکی نیست که ما در حال گذراندن روز های دشواری در زندگی خود هستیم. اما مقاومت در برابر پذیرش وضعیت فعلی کمکی در بهبود شرایط، یادگیری و یا داشتن احساس بهتر نمی کند. از قضا چنین رفتاری تنها باعث رنج بیشتر خواهد شد. 
به جای مقاومت، پذیرش را تمرین کنید. تحقیقی توسط کریستین نف و همکارانش انجام شد که نشان داد پذیرش، به خصوصی پذیرفتن خود، عامل مهمی در سعادت است. از آن جایی که پذیرش به ما این امکان را می دهد که واقعیت لحظه ی حال را ببینیم، قادر خواهیم بود تا به جای آن که در برابر عدم اطمینان موجود فلج و ناکارآمد شویم، احساس خود را کنترل کرده و با استدلال به پیش رویم.
برای یادگیری این موضوع، بیایید تمرینی را انجام دهیم؛ یکی از مسائل چالش برانگیزی که این روز ها با آن مواجه هستید را به ذهن آورید. این بار سعی کنید به جای مقاومت، در برابر آن تسلیم شوید؛ برای مثال اگر این روز ها روابطه ی عاطفی با همسرتان برای شما موضوع چالش برانگیزی است، به جای انتقاد یا سرزنش او، با آرامش این موضوع را بپذیرید؛ چنین رفتار اصلا به معنای ناامیدی شما از شرایط کنونی نیست؛ بلکه شما با این کار اجازه می دهید تا شرایط به شیوه ی مناسبی به پیش روند و شما با آگاهی بیشتر در موقعیت مطلوبی این فرصت را برای انجام واکنشی موثر، به دست خواهید آورد.
این کار به معنای فرار از مشکلات و عدم مسئولیت پذیری نیست؛ اتفاقا شما در چنین اوضاعی سعی می کنید کارهایی را برای بهبود رابطه ی خود انجام دهید، اما در عین حال اجازه می دهید تا در شرایط پیچیده ای که در حال تجربه ی آن هستید، اوضاع پیش رفته و به خاطر واکنش های تکانشی، سخت از چیزی که هست نشود. 
 
توجه کردن

2-توجه کردن!

 
نقطه ی مقابل عدم قطعیت، یقیین نیست؛ بلکه حضور است. به جای توجه به اینکه آینده ترسناک و ناشناخته است، توجه خود را به لحظه ی حال معطوف کرده و با تمام وجود زندگی کنید. دائم وضعیت خود را برررسی کنید. احساسات خود را پالایش کنید؛ در برابر اتفاقات مختلفی که در زمان حال تجربه می کنید، از خود بپرسید که چه احساسی دارید، یا در هر قسمت از بدن خود چه حالتی را تجربه می کنید؟!
لازم است بدانید که حتی در شرایطی که فکر می کنید همه چیز خارج از کنترلتان است، هنوز می توانید اقدامات موثری را انجام دهید.  برای حفظ آرامش درونی خود تلاش کنید؛ هر چیزی را که بین شما و تجربه ی بدون واسطه ی لحظه ی حال مانع می شود را حذف کنید؛ برای مثال از پیگیری افراطی اخبار ناامید کننده و بعضا اشتباه، دست بردارید. 
 

3-در اوضاع هر ج و مرج، معنایی بیابید!

 
روانشناسان اجتماعی معنا را اینگونه تعریف می کنند: ارزیابی معنوی و عاطفی چیزی که در لحظه ی حال تجربه می کنیم و یافتن ارزش هایی برای آن ها.
برای مثال هنگامی که فرد بداند با کاری که او انجام می دهد، افراد شادتر و راحت تر زندگی خواهند کرد، سخت تر کار می کند و همین طور احساس خستگی جای خود را به عطشی بیشتر برای انجام بهتر مسئولیت ها می دهد.  وقتی اوضاعی را مشاهده می کنید که فکر می کنید لازم است بهتر شود، سعی کنید خود اولین نفری باشید که برای پیشرفت قدم بر داشته و کاری که از دستش بر می آید را انجام می دهد.  معنا و هدف ستون های اصلی داشتن امید هستند. وقتی احساس ترس و عدم اطمینان می کنید، هدفی بیابید که برای زندگی خود و دیگران معنا بیافریند.
جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید