تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

آلبرت الیس

آلبرت الیس یکی از بهترین روانشناسان به ویژه در حوزه روانشناسی رفتاری است. علت شهرت او را  می توان به دلیل زیر دانست:

 رفتار درمانی عقلانی هیجانی (REBT)

آلبرت الیس

Albert Ellis

رفتار درمانی عقلانی هیجانی (REBT)


رفتار درمانی عقلانی هیجانی (REBT)، توسط آلبرت الیس مطرح شد و به یکی از شیوه های درمانی بسیار رایج و کارآمد تبدیل شد. در این بخش می خواهیم این مدل درمان را به صورت کامل برای شما شرح دهیم.

رفتار درمانی عقلانی هیجانی (REBT)

در سال 1956 وی آنچه را كه آن را روان درمانی عقلانی می نامید معرفی كرد .این روش بر رویكرد مستقیم و فعال تری در درمان تأكید داشت كه در آن درمانگر به مراجع، كمك می كرد تا باورهای غیر منطقی اساسی را كه منجر به پریشانی عاطفی و روانی می شود، بشناسد. امروزه این روش به عنوان رفتار درمانی عقلانی هیجانی یا REBT شناخته می شود. الیس اولین کتاب مهم خود را در زمینه رفتار درمانی عاطفی منطقی (REBT) در سال 1962 منتشر کرد. REBT یک روان درمانی فعال، فلسفی و تجربی است، هدف آن حل مشکلات و اختلالات عاطفی و رفتاری و کمک به افراد برای داشتن شادی و زندگی رضایت بخش تر و بهتر است. عقاید REBT این است که افراد در مورد موقعیت هایی که درگیر هستند تصورات غلط دارند و این باورها باعث ایجاد اختلال می شود اما می توان آنها را زیر سال برد و تغییر داد.
رفتار درمانی عاطفی عقلانی (REBT) توسط روان درمانگر و روانشناس آمریکایی آلبرت الیس ساخته شد، که بسیاری از آموزه های فلاسفه آسیایی، یونانی، رومی و مدرن را به دست آورد. REBT اولین بار در اواسط دهه 1950 توسط الیس در معرض دید قرار گرفت. این پیشرفت تا زمان مرگ وی در سال 2007 ادامه داشت.
REBT  یک نظریه و عمل روان درمانی است و یک مکتب فکری است که الیس ابتدا ایده های خود را در كنفرانس انجمن روانشناسی آمریكا در سال 1956 ارائه داد، سپس مقاله ای اساسی در سال 1957 با عنوان "روان درمانی روانشناختی و روانشناسی فردی" منتشر كرد كه در آن پایه های آنچه را كه آنرا درمانی (RT) می نامید، قرار داد و با دقت به سوالات رودولف دریكورس و دیگران در مورد شباهتها و تفاوت های روانشناسی فردی آلفرد آدلر پاسخ داد.

بیشتر بدانیم

REBT اولین شکل رفتار درمانی شناختی (CBT) در نظر گرفته می شود.

فرضیات نظری

چارچوب REBT فرض می کند که افراد دارای گرایش های ذاتی منطقی (به عنوان مثال، خودیاری، کمک اجتماعی و سازنده) و غیر منطقی (یعنی خود تخریبی، اجتماعی ناکافی و غیرمفید) هستند. REBT ادعا می کند که افراد، تا حدود زیادی، آگاهانه و ناخودآگاه مشکلات عاطفی مانند احساس گناه، ترحم، خشم بالینی، آسیب، احساس گناه، شرم، افسردگی و اضطراب و همچنین رفتارها و تمایلات رفتاری مانند تعلل، زورگویی را تجربه می کنند.

سپس REBT به عنوان یک فرایند آموزشی استفاده می شود که در آن درمانگر اغلب به طور فعال و مستقیم به مراجع می آموزد که چگونه باورها و فلسفه های غیر منطقی و خود مغلوب را که ذاتاً سخت، افراطی، غیرواقعی، غیر منطقی و مطلق است، شناسایی کند و سپس آنها را به چالش بکشد و مدل های منطقی و خودمختاری را جایگزین آنها کند. با استفاده از انواع روش ها و فعالیت های شناختی، عاطفی و رفتاری، با کمک درمانگر و تمرین تکالیف، مراجع می تواند به یک تفکر، گفتار و رفتار منطقی، مستقل و سازنده دست یابد.

مدل A-B-C

یک پیش فرض اساسی REBT این است که مردم از نظر عاطفی تحت شرایط ناخوشایند قرار نمی گیرند، بلکه از طریق نحوه بیان دیدگاه خود در مورد این شرایط از طریق زبان خود، عقاید قضاوتی، معانی و فلسفه خود در مورد جهان، خود و دیگران آشفته می شوند.

در REBT، مراجعان معمولاً این فرض را یاد می گیرند و با یادگیری مدل آشفتگی و تغییر روانشناختی A-B-C-D-E-F، این فرض را به کار می گیرند. حروف زیر معنای زیر را در این مدل نشان می دهند:

A- ناملایمات.

B- باور های رشد یافته در شخص همراه با ناملایمات.

C- عواقب عقاید آن شخص (همان عقاید مورد B).

D- اختلاف اندیشه های شخص در مورد های A, B, C.

E- فلسفه یا باور جدید و موثری که در آن شخص از طریق وقوع مورد D در ذهنش ایجاد می شود.

F- احساسات تکامل یافته خود فرد بعد از نقطه C یا بعد از نقطه F.

در حالی که REBT اغلب به عنوان شاخه ای از CBT توصیف می شود، کار الیس واقعاً بخشی از انقلاب شناختی بود و او به توسعه و پیشرفت درمان های رفتاری شناختی کمک کرد. الیس اغلب به عنوان یکی از مشهورترین متفکران تاریخ روانشناسی توصیف می شود.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید