۱۰ تغییر روان شناختی لازم در دوران شیوع ویروس کرونا مدت مطالعه: 4 دقیقه
فاطمه جوهری فرد 14 فروردین 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

۱۰ تغییر روان شناختی لازم در دوران شیوع ویروس کرونا

۱-وضعیت موجود را بپذیرید؛
طبیعی است که انسان ها هنگام مواجه با بحران های مختلف مانند همه گیری ویروس کرونا، نگران و مضطرب باشند؛ اگر طوری رفتار کنید که انگار هیچ اتفاق نیفتاده یا اضطرابتان را انکار کنید، این واکنش نشانه ی قدرت شما نیست؛ زیرا در این دوران اضطراب یک واکنش عادی است و اتفاقاً اگر این نگرانی در حد طبیعی قرار داشته باشد، کمک زیادی به انجام اقدامات لازم برای کنترل این شرایط خواهد شد. ما برای مهار این ویروس به یک دوز سالم از استرس نیاز داریم.
۲-برای کنترل اضطراب تان، با خود نجنگید!
وقتی نگرانی خود را پذیرفتید، سعی نکنید که مانند یک بوکسور که روی رینگ در حال مبارزه است، برای اینکه خود را یک قهرمان نشان دهید، با آن بجنگید!
در زندگی امروز و گسترش ویروس کرونا، همه ما کنار هم در نهایت یا برنده خواهیم بود یا بازنده؛ جنگیدن برای مخفی کردن و انکار اضطرابمان، واکنش موثری نیست.
۳-نگرانی خود را قضاوت نکنید!
گاهی اوقات ما حرف هایی به خود می زنیم که تا به حال به دشمنانمان هم نگفته ایم.
وقتی متوجه نگرانی خود می شوید، از به زبان آوردن عباراتی مانند”چرا همه زندگی عادی خودشون رو دارند، فقط منم که انقدر نگرانم”، اجتناب کنید.

کرونا

کرونا

۴-به جای توجه خاص روی مسائل ناراحت کننده، به موضوعات دیگر هم توجه کنید.
هنگامی که انسان ها تهدیدی را احساس می کنند، معمولاً سعی می کنند تا روی علت آن تمرکز کنند؛ اگر این تهدید مدت زمان کوتاهی داشت، این کار واکنش موثری بود؛ اما در این زمان که ویروس کرونا روز به روز در حال گسترش است، چنین توجهی تنها باعث فرسودگی روان انسان می شود.
۵-کمی راحت تر باشید؛
سخت گرفتن به خود و دیگران، اضطراب این دوران را بیشتر خواهد کرد.
۶-با عدم قطعیتی که در این دوران با آن مواجه هستیم، کنار بیایید؛
بیشتر ما علاقه ی زیادی به پیشبینی های دقیق داریم؛ حتی خیلی اوقات نظر کارشناسان درباره ی آینده ی بورس، مسائل سیاسی، دلار و… را دنبال می کنیم؛ و چون بحران امروز یعنی شیوع ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست، این اوضاع سخت و ناراحت کننده خواهد بود.
شما باید سعی کنید پیش بینی پذیر نبودن این لحظات را قبول کرده و با آن کنار بیایید. عادت کردن به این تغییر نگرش، شما را در بسیاری از سختی های زندگی نجات خواهد داد.
۷-ارزش های اصلی خود را مشخص کنید؛
نوشتن ده ارزش اصلی که در زندگی برایتان اولویت دارد، کمک بسیاری به سامان دهی ذهن شما، امید به آینده و کسب موفقیت هایتان خواهد کرد.
۸-تصمیم گیری خود را بر اساس نظام ارزشی تان انجام دهید و نه اضطرابی که در این لحظه احساس می کنید؛
بله؛ این کار گرچه سخت به نظر می رسد اما شما می توانید آن را تمرین کرده و بیاموزید.
هنگام تصمیمی گیری هایتان، ابتدا بررسی کنید که این تصمیم تا چه اندازه با اولویت هایتان سازگار است.
۹-در لحظه زندگی کنید؛
این مورد هم گرچه کار سختی است اما چه در این زمان و چه بعد از مهار ویروس کرونا کمک بسیاری به بهبود روند زندگی تان خواهد کرد.
۱۰-به قدرت تخیل و خیال پردازی خود بیشتر از قبل توجه کنید.
مغز انسان توانایی فوق العاده ای در زمینه ی تصویرسازی و خیال پردازی دارد؛ انجام این کار در چنین زمانی خلاقیت شما را بر انگیخته و کمک فراوانی به مدیریت بهتر روند زندگی تان خواهد کرد.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید