

معمای شطرنج
معمای شطرنج معماهایی هستند که حسابی شما را به فکر فرو می برند و ذهنتان را به چالش می کشند! اگر از علاقه مندان به شطرنج هستید و این بازی را بلدید، چرا که نه برای حل این معماها دست به کار شوید!
معماهای شطرنج برای شطرنج بازان و علاقه مندان به بازی شطرنج گزینه مناسبی برای سرگرمی و تقویت توانایی های شناختی مانند قدرت توجه، تمرکز و ... است.
"برای دسترسی ساده و آسان به هر بخش بر روی آن کلیک کنید"
|
توجه: نحوه حرکت مهره ها که در قسمت جواب آمده است به ترتیب از چپ به راست می باشد.
معمای شطرنج ساده |
پیش از مشاهده پاسخ معماها خوب فکر کنید و سپس پاسخ را مشاهده کنید!
در این صفحه نوبت حرکت با مهره سفید است؛ چه طور ممکن است با دو حرکت، مهره سیاه مات شود؟
Bd4+ Bf6 Bxf6#
نوبت حرکت با مهره سفید است؛ چطور می توانید مهره مشکی را در دو حرکت مات کنید؟
1.Be7+ Kf4 2. Rf7#f7#
معمای شماره 3
سفید باید حرکت کند؛ در دو حرکت مشکی را مات کنید!
Qh5+ Kg7 2. Nxe6#
معمای شماره 4
سفید باید حرکت کند؛ در دو حرکت مهره مشکی را مات کنید!
Nd6+ Kf8 Qxf7#
معمای شماره 5
سفید باید حرکت کند؛ در سه حرکت مهره سیاه را مات کنید!
Bg7+ Nxg7 Qf8+ Rxf8 Rxf8#
معمای شماره 6
مهره سیاه در سه حرکت مات می شود و نوبت حرکت با سفید است؛ چطور ممکن است؟
Nh6+ Ke6 Qf7+ Kd6 Nf5#
معمای شماره 7
مهره سفید با خلق یک موقعیت می تواند برنده قاطع این بازی باشد؛ نوبت حرکت با سفید است؛ چطور ممکن است در کمترین زمان ممکن بازی به نفع سفید تمام شود؟
سفید باید با شجاعت وزیرش را فدا کند و در این حال برنده قاطع بازی خواهد بود: Qxg6+ Kxg6 Bd3+ Kh6 Rh7#
معمای شماره 8
این صفحه بازی متعلق به بازی بین کلاوسون و لینگویل در پانزدهمین المپیاد جهانی شطرنج در بلغارستان است؛ نوبت حرکت با سفید است و سفید می تواند بازی را ببرد؛ با چند حرکت به برد قاطعانه دست پیدا می کند؟
Bh6+ Kg8 Qa8 Qe7 c6 و بعد هم پیاده ی سفید می ماند و مسئولیت سنگین وزیر شدن را بر عهده می گیرد!
معمای شماره 9
حرکت با مهره سیاه است و شاه سفید گوشه صفحه گیر افتاده است؛ چطور با کمترین حرکات ممکن می توان مهره سفید را مات کرد؟
بازیکن مهره سیاه باید مهره وزیر خود را حذف کند و حرکات زیر را انجام دهد. Qxg2 + Rxg2 Ra1 Rg1Be4#+
معمای شماره 10
سفید باید در کمترین حرکات ممکن، سیاه را مات کند؛ چطور ممکن است؟
Qb4 Kd8 Qb7 a5 Qd7#
معمای شماره 11
سفید باید حرکت کند و بازی را با کمترین حرکات ممکن به نفع خود به پایان برساند، با چه حرکاتی می تواند بازی را تمام کند؟
با استراتژی فدا کردن هر دو مهره رخ سفید می تواند بازی را به نفع خود تمام کند؛ حرکات او باید این چنین باشد: Rxf2 gxf2 Rxf5 Kxf5 + g4
معمای شماره 12
نوبت حرکت با سفید است؛ سفید در چند حرکت می تواند سیاه را مات کند؟
Nc7+ Kd8 Ne6+ Ke8 Ng7#
معمای شماره 13
سفید باید حرکت کند و در سه حرکت سیاه را مات کند؛ این سه حرکت کدام است؟
Bc7+ Kc8 Qe8+ Rxe8 Rxe8#
معمای شماره 14
سفید باید حرکت کند و با سه حرکت سیاه را مات کند؛ آن حرکات کدام است؟
Rxg7+ Kxg7 Qf6+ Kg8 Nh6#
معمای شماره 15
نوبت سفید است و در دو حرکت باید سیاه را مات کند؛ چطور ممکن است؟
Qxf7+ Rxf7 Re8#
معمای شماره 16
سفید در چند حرکت می تواند سیاه را در مخمصه بیندازد و بازی را تمام کند؟
سفید برای مات کردن مشکی به سه حرکت نیاز دارد: Nd6+ Kd8 Qe8+ Rxe8 Nf7#
معمای شماره 17
سفید با چند حرکت می تواند شاه سیاه را به دام انداخته و محاصره کند؟ تعداد حرکات لازم برای محاصره شاه چند عدد است؟
شاه سفید باید دست به کار می شود Kc4 Kb6 Bf3 Ka5 Rxe Ka4 Ra6#
معمای شماره 18
سفید باید بازی را شروع کند و در کمترین تعداد حرکات ممکن، مهره سیاه را مات کند؛ در چند حرکت می توانیم مهره سیاه را مات کنیم؟
چهار حرکت لازم است: Qg2+ Qg5 Qxg5+ Kf8 Qg4 Ke8 Qc8#
معمای شماره 19
سفید باید حرکت کند و در کمترین تعداد حرکات ممکن، مهره سیاه را مات کند؛ یکی از مهره ها سماجت زیادی در بازی دارد؛ تعداد حرکات ممکن کدام است؟
Qh6+ Ke8 Qh8+ Kf7 Qg7+ Ke8 Qg8#
معمای شماره 20
مهره سیاه چطور در سه حرکت مات می شود؟
با یک حرکت هوشمندانه، فیل باید بازی را ادامه دهد: Bg7+ Rxg7 +Re8 و عملا دیگر کار شاه سیاه تمام شده است و در حرکت بعد کیش و مات است.
معمای شطرنج متوسط |
معمای شماره 21
سفید باید حرکت کند؛ چگونه در سه حرکت می تواند سیاه را مات کند؟
Qe6 Rf8 Qh3 Rb8 Qh8#
معمای شماره 22
نوبت حرکت با مهره سفید است؛ چطور می تواند در سه حرکت مهره سیاه را مات کند؟
حرکت هوشمندانه سفید که سرباز را با اسب (و نه یک وزیر!) جایگزین می کند... g8=N+ Kd7 Nf6+ Ke7 Re8#
معمای شماره 23
سفید باید حرکت کند و در دو حرکت می تواند سیاه را مات کند؛ این دو حرکت کدام است؟
Rxb6+ Rxb6 Qa8#
معمای شماره 24
سفید می تواند در سه حرکت سیاه را مات کند؛ این سه حرکت کدام است؟
1. Rh8+ Kxh8 Qh6+ Kg8 Qxg7#
معمای شماره 25
سفید باید حرکت کند و در دو حرکت مهره مشکی را مات کند؛ این دو حرکت کدام است؟
Rxg6+ Kh5 Qxh7#
معمای شماره 26
سفید باید در سه حرکت سیاه را مات کند؛ چطور ممکن است؟
با کمک گرفتن از وزیر خود و انجام این سه حرکت: Qa6+ Kd5 Qd3+ Kc6 Qb5#
معمای شماره 27
مهره سفید با یک حرکت هوشمندانه می تواند برد خود را میسر کند؛ اولین حرکت سفید چه بابد باشد؟
Rh5
معمای شماره 28
سفید با شروع بازی می تواند با چهار حرکت سیاه را مات کند؛ چطور ممکن است؟
Qxf6+ Kg8 Qg5+ Kh8 Qh6+ Kg8 Qh7#
معمای شماره 29
مهره سفید با کدام حرکت ها می تواند سیاه را در سه حرکت مات کند؟
Qb6+ Kc8 Bxf5 Ra7 Qc7#
معمای شطرنج سخت |
معمای شماره 30
سفید باید حرکت کند و در دو حرکت می تواند سیاه را مات کند؛ آن دو حرکت کدام است؟
Ka4 Ka8 Ra5#
معمای شماره 31
سفید باید حرکت کند و در سه حرکت سیاه را مات کند؛ با کدام حرکت ها سیاه مات می شود؟
Qh8+ Kxh8 Bxf6+ Kg8 .Rh8#
معمای شماره 32
سفید می تواند در سه حرکت سیاه را مات کند؛ این سه حرکت کدام است؟
Ba6+ Kb8 Rb6+ axb6 Be5#
معمای شماره 33
نوبت حرکت با سفید است؛ با سه حرکت می تواند سیاه را مات کند؛ این سه حرکت کدام است؟
Nh6+ Kh8 Qg8+ Rxg8 Nf7#
معمای شماره 34
این صفحه معلق به بازی الکساندر استاپنکو و کورکین در شوری و سال 19970 است؛ دو حرکت تا پایان بازی مانده است؛ مهره سفید برای استاپنکو بوده و نوبت حرکت با او است؛ دو حرکت پایانی برای مات شدن مهره سیاه کدام است؟
Be7 Rxe7 Rg8#
نوبت حرکت با مهره سفید است و در سه حرکت می تواند مهره سیاه را مات کند؛ هر حرکت نادرستی منجر به تساوی می شود؛ با کدام سه حرکت سیاه مات می شود؟
قطعا مهره سیاه، سرباز محافظ شاهش را تکان نخواهد داد زیرا بلافاصله در حرکت بعد، مات خواهد شد. سفید هم باید جلوی فیل را باز کند تا به موقع ضربه نهایی (زدن سرباز b7 را وارد نماید. البته این کار مستلزم پشتیبانی از طرف رخ (موقعیت g7 می باشد. بقیه داستان، مماشات با سرباز دیگر است تا بتواند خود را به خانه آخر برساند!
مهره سفید چگونه در دو حرکت مهره سیاه را مات می کند؟
یک بازی هوشمندانه از طرف سفید این است که مهره سیاه را در تنگنا قرار دهد و سیاه با هر حرکتی در دو حرکت بازی را به سفید واگذار می کند.
1. Ra6 (bxa6 2. b7#) فیل سیاه مجبور به حرکت می شود و در نهایت حرکت Rxa7# انجام می شود.
مهره سفید باید در دو حرکت مهره سیاه را مات کند!
Bf3 Be4 Nxe4#
مهره سفید با دو حرکت می تواند مهره سیاه را مات کند؛ آن دو حرکت کدام است؟
f8=RKh6 Rh8#
توجه کنید مهره سفید اگر بجای رخ، وزیرش را جایگزین پیاده می کرد، بازی مساوی می شد! همانطور که می بینید، همیشه قوی ترین، بهترین نیست!
سفید چگونه با یک حرکت بازی را به نفع خود پایان می دهد؟
پیاده سفید C7، رخ B8 می زند و با یک اسب جایگزین می شود.
در یک صفحه شطرنج، 2 مهره رخ همانند آنچه در بالا می بینید، چیده شده اند. آیا می توانید بگویید چه تعداد مربع (با هر اندازه ای) قابل شمارش هستند که در آن ها رخی وجود نداشته باشد؟
128 مربع قابل شمارش است: توضیح: باید تعداد مربع های این صفحه شطرنج، از مربع های 1x1 به بالا که شامل مهره رخ نیستند را بشماریم، به این ترتیب خواهیم داشت.
اصطلاحات مهم این مقاله
سوالات متداول
-
معمای شطرنج چگونه معمایی است؟
- این معما مربوط به حرکت مهره ها در صفحه شطرنج است.
-
حل معمای شطرنج برای چه کسانی مناسب است؟
- علاقه مندان به بازی شطرنج، کسانی که این بازی را بلد هستند.
-
مزایای حل معمای شطرنج چیست؟
- تقویت توانایی های شناختی مانند توجه، تمرکز، تفکر و به چالش کشیدن ذهن و ...