تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

اریک برن

اریک برن یک روانشناس معروف کانادایی است که علت معروفیت او به دلیل بنیان گذاری نظریه زیر می باشد:

نظریه تحلیل رفتار متقابل (TA)

اریک برن

eric berne

نظریه تحلیل رفتار متقابل

  • نظریه تحلیل رفتار متقابل برن با نظریات فروید فرق دارد.
  • نام دیگر نظریه تحلیل رفتار متقابل، TA است.
  • برن، این نظریه را برای سه عامل در نظر گرفته است: والد، کودک، بزرگسال

در این بخش به شرح کامل نظریه تحلیل رفتار متقابل (TA) اریک برن پرداخته ایم. این نظریه یک نظریه مهم در حوزه روانشناسی است که حاصل ادغام علم روانشناسی و روان درمانی است. با ما همراه شوید.

نظریه تجزیه و تحلیل رفتار متقابل اریک برن چیست؟

ابتدا باید بگوییم که نظریه تجزیه و تحلیل رفتار متقابل را TA نیز می نامند. تجزیه و تحلیل رفتار متقابل، نظریه های روانشناسی و روان درمانی را ادغام می کند زیرا شامل عناصر ایده های روانکاوانه، انسان گرایانه و شناختی است. بر اساس انجمن بین المللی تجزیه و تحلیل رفتار، TA "یک نظریه شخصیت و روان درمانی سیستماتیک برای رشد شخصی و تغییر شخصی است".

به عنوان یک نظریه شخصیت، TA چگونگی ساختار روانی افراد را توصیف می کند. برای این کار، برن از چیزی که شاید شناخته شده ترین مدل او است، مدل حالت خود (والد-بزرگسال-کودک) استفاده می کند. همین مدل به توضیح نحوه کار افراد و بیان شخصیت خود در رفتار کمک می کند. هنگامی که برن روانشناسی خود را پایه گذاری کرد، چهار موقعیت زندگی وجود دارد که می تواند اشغال کند و اشغال موقعیت روانشناختی خاص تأثیرات عمیقی بر نحوه عملکرد فرد در زندگی دارد.

موقعیت ها به شرح زیر مشخص می شوند:

من خوب هستم و شما خوب هستید این سالم ترین موقعیت زندگی است و به این معنی است که من احساس خوبی دارم و نسبت به افراد دیگر و توانایی های آنها احساس خوبی دارم.

من خوبم و تو خوب نیستی. من در این موقعیت احساس خوبی دارم، اما دیگران را آسیب دیده یا کمتر از خودم می بینم و به طور کلی این دیدگاه سالم نیست.

من خوب نیستم و تو خوب هستی. در این موقعیت، فرد خود را به عنوان یک شریک ضعیف در روابط می بیند زیرا دیگران قطعاً در زندگی بهتر از خود هستند. فرد در این موقعیت ناخودآگاه سوءاستفاده از خود را قبول می کند.

من خوب نیستم و تو خوب نیستی. این بدترین موقعیت است زیرا این بدان معناست که من معتقدم من در وضعیت وحشتناکی هستم و بقیه جهان نیز به همان اندازه بد هستند. بنابراین امیدی به حمایت قطعی وجود ندارد.

این یک نظریه ارتباطات است که می تواند به تجزیه و تحلیل سیستم ها و سازمان ها نیز گسترش یابد. این یک نظریه برای رشد کودک با توضیح چگونگی متولد شدن شیوه زندگی بزرگسالان ما در دوران کودکی ارائه می دهد. این توضیح بر اساس ایده "خط زندگی (یا دوران کودکی)" است: این فرض که ما استراتژی های دوران کودکی را تکرار می کنیم حتی اگر منجر به درد شود. با این کار، او مدعی است که نظریه آسیب شناسی روانی را ارائه می دهد.

در کاربردهای عملی، می توان از این نظریه در تشخیص و درمان بسیاری از انواع اختلالات روانی استفاده کرد و روشی را برای افراد، زوجین، خانواده ها و گروه ها ارائه می دهد. در خارج از حوزه درمانی، در آموزش و پرورش برای کمک به معلمان برای برقراری ارتباط واضح در سطح مناسب، در مشاوره، در مدیریت و آموزش ارتباطات و سایر ارگان ها مورد استفاده قرار گرفته است. برن با تمرکز بر رفتار متقابل، توجه را از پویایی روانی درونی به پویایی تعاملات انسانی متمرکز کرد. به جای این باور که آگاهی از محتوای ایده های ناخودآگاه است، TA بر محتوای تعامل افراد با یکدیگر تمرکز کرد. تغییر این تعاملات، روش TA برای حل مشکلات عاطفی بود.

TA همچنین با تحلیل فرویدی متفاوت است زیرا توضیح می دهد که حالت احساسی نهایی یک فرد در نتیجه گفتگوی درونی بین بخش های مختلف روان است، برخلاف تصور فرویدی که تصاویر تعیین کننده اصلی حالت عاطفی درونی هستند. (به عنوان مثال، افسردگی می تواند ناشی از پیام های شفاهی انتقادی مداوم از طرف والدین به کودک باشد.) برن معتقد بود که تشخیص این گفتگوهای درونی نسبتاً آسان است و توانایی انجام این کار توسط والدین در دوران نوزادی سرکوب می شود.

علاوه بر این، برن معتقد بود که متعهد به "درمان" مراجعان خود است نه فقط درک آنها. برای این منظور، او یکی از مهمترین جنبه های TA را معرفی کرد: قرارداد- توافق بین مراجع و درمانگر تا تغییرات خاصی را که مراجع می خواهد دنبال کند. برن مفهوم فروید در مورد روان انسان را که شامل id، ego و فراخود است، تجدید نظر کرد و علاوه بر این سه "حالت ego"- حالت والدین، ​​بزرگسالان و کودکان- را که تا حد زیادی تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی شکل گرفت، فرض کرد. از نظر برن تجربیات ناسالم دوران کودکی می تواند باعث آسیب شناسی آنها در حالت نفسانی کودک و والدین شود که می تواند باعث ناراحتی فرد و یا دیگران در اشکال مختلف، از جمله بسیاری از انواع بیماری های روانی شود.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید