فزونی رقابت های آسیب زای تحصیلی بین دانش آموزان مدت مطالعه: 7 دقیقه
محسن گلکار 05 مرداد 1399 مدت مطالعه: 7 دقیقه

فزونی رقابت های آسیب زای تحصیلی بین دانش آموزان

امروزه مدرسه در همه کشورهای جهان به عنوان یک نهاد آموزشی تعریف شده است . این نهاد آموزشی کارکردهای گوناگونی برای افراد و در نهایت جامعه دارد یقیناً یکی از مهم ترین کارکردهای این نهادها مربوط به تربیت ، آموزش و ارتقاء تحصیلی دانش آموزان می باشد. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که  هر چقدر مدارس در زمینه تربیت و دانش افراد مدرسه پخته تر و تخصصی ترعمل کنند در آینده جامعه کمتر دچار خسران  و ضرر از سوی دانش آموزان می شود . یعنی  هردانش آموزی که در محیط مدرسه تحت تاثیر منفی شیوه تربیتی معلمین قرار گیرد و رفته رفته دچار علم زدایی و یا اخلاق ستیزی شود این یعنی یک نفر به سمت جامعه ستیزی سوق پیدا می کند و این یعنی ریسک بالا برای بوجود آمدن تخریب جامعه توسط یک نفر . 

بنابرین نهاد مدرسه باید آگاه باشد که مهمترین تاثیر را در عرصه اجتماع و جامعه به عهده دارد . در واقع هر چقدر کارکنان این نهاد کم دغدغه تر باشند بهتر می توانند این مسئولیت سنگین که همان آموزش جامعه می باشد را برعهده بگیرند.  متاسفانه یکی از کژکارکردهای این نهاد که این روزها آسیب های فراوانی را در بین دانش آموزان و افراد جامعه گذاشته است ، بوجود آمدن فضای رقابتی در بین دانش آموزان و مقایسه هایی است که انجام می گیرد . این فضای رقابتی سبب شده است که دانش آموزان شخصیت، رفتار، مهارت و ویژگی های فردی خود را نادیده بگیرند. و فقط میل به  مسابقه و رقابت داشته باشند . مسایقه ای که خیلی از دانش آموزان خواسته یا نا خواسته در آن میافتند. بماند فشارهای ساختاری خانواده که مزید بر علت می شود که دانش آموزان علایق شخصی شان را فراموش کنند و یک تنه تن به این رقابت آسیب زا بدهند.  تا اینجا شاید دو سوال به ذهن خواننده خطور می کند: که منظور نویسنده کدام نوع رقابت  در بین دانش آموزان می باشد؟ و سوال دوم این که چرا این رقایت آسیب زاست  ؟ در ادامه به تفکیک به هر دو سوال پاسخ داده می شود

کدام رقابت و مسابقه ؟

حتما خواهان آن هستید  که منظور نویسند ه ی متن حاضر را از به کار بردن واژه ی رقابت بین دانش آموزان را بدانید. رقابت یعنی این که از طرف جامعه و ساختارهای اجتماعی یک " دغدغه " به عنوان " ارزش " شناخته  و تعریف می شود و برای رسیدن به آن راهکارهای مختلفی از سوی جامعه و رسانه های مختلف تعریف می شود . راهکارهایی چون ثبت نام در آموزشگاه های کنکوری و شرکت در آزمون های مختلف آن، خوانندن جزوات و کتاب های سنگین مرتبط با رشته مورد نظر و ... همه این راهکارها برای رفع آن دغدغه ایی می باشد که جامعه آن را برای فرد درست کرده است. دغدغه ایی که حالا برای فرد تبدیل به یک علاقه ی ذاتی شده است غافل از آن که فرد آگاه باشد که دغدغه حاضر یکی از دغدغه احداث شده توسط جامعه می باشد نه علاقه ی فرد.

چرا این رقابت آسیب زا است؟

حال که منظور از رقابت و نحوه ی رسیدن به آن را یاد گرفته ایم باید اشاره شود که آسیب زا بودن این رقابت ها بخاطر آن است که تمام تلاش فرد در این است که در این رقابت های فرهنگی ، بدون توجه به استعدادهای خودش شرکت کند . در واقع می توان اذعان نمود که این نوع رقابت های کورکورانه، متاسفانه بدون شک "مرگ استعدادها" را بدنبال دارد. زمانی که یک دانش آموز با داشتن روحیات لطیف و احساسات فراوان می تواند یک شاعر به نام در دنیا شود ولی متاسفانه با ندیدن و توجه نکردن به این احساسات درگیر یک رقابت در بین دانش آموزان علاقمند به رشته پزشکی می شوند. نتیجه رقابت دو حالت است یا این که دانش آموز با وجود نداشتن استعداد مختصص به این رشته  ولی با تلاش های شبانه روزی اش پزشک می شود. پزشکی که علاقه ی به موقعیت اش نداشته باشد و این می تواند حکایت تلخ زندگی هر شخصی باشد و حالت دوم این است فرد با تمام تلاش هایش قبول نمی شود و یا اینکه به فرض قبول شدن در ادامه مسیر از این رشته انصراف می دهد. بنابراین آسیب زا بودن این رقابت ها به این دلیل است که ویژگی های ذاتی افراد نادیده گرفته می شوند و تلاش های فرد به ثمر نمی نشنیدند.

حال سوال این است که چه باید کرد؟

نهاد مدرسه برای رفع این معضل و آسیب  حتما باید قبلاً ازاین که  فضای رقابتی ای را برای دانش آموزان ایجاد کنند و دغدغه هایی چون پزشک شدن و مهندس شدن و ... را در آنان درونی کنند باید دغدغه ی خودشناسی و شخصیت شناسی را برای فرد بوجود بیاورند . یعنی باید به دانش آموزان بفهمانند که تا زمانی که فرد شخصیت خودش را شناسایی نکرده است نباید با مقایسه اجتمای در زمینه انتخاب رشته تحصیلی اقدام به عمل کند و استعدادهای نهفته خودش را با یک انتخاب اشتباه نابود سازد . دانش آموز باید بداند که هر فردی دارای شخصیت  و ویژگی های متفاوتی می باشد یعنی باید بداند که درست است که با همکلاسی و دوست صمیمی اش ارتباط دوستانه ایی دارد ولی باید به این امر آگاه باشد که امکان دارد تیپ های شخصیتی شان با یکدیگر متفاوت باشد . بنابراین دانستن تیپ شخصیتی فی الواقع باید تبدیل به یکی از دغدغه های دانش آموزان در مدارس شود . و مشاوران مدرسه باید با انواع تست روان شناسی این دغدغه را برای دانش آموزان رفع کنند و به آنان  در زمینه شخصیت شناسی کمک کنند. مشاوران تحصیلی با دادن مشاوره های مختلف می توانند دانش آموزان را هدفمند و آگاهانه در این چرخه رقابت بیاندازند . که یقیناً ماحصل این رقابت می تواند بدست آوردن و رسیدن به رشته تحصیلی ای باشد که با نوع شخصیت فرد همخونی دارد . بنابراین تست شخصیت شناسی می تواند دانش آموزان را درست در مسیر تحصیلی بی اندازند و این مسیر درست سبب می شود که فرد در آینده فرد مفیدی برای جامعه محسوب شود که در نهایت جامعه با فزونی ای یافتن جمعیت این نوع دانش آموزان می تواند به یک توسعه همه جانبه دست پیدا کند .  لازم به ذکر است که یکی از مهم ترین تست های شخصیت شناسی که مشاوران تحصیلی در مدارس مختلف به طرق مختلف از آن نام می برند و یاد می کنند تست mbti  می باشد . این تست افراد را به لحاظ شخصیتی به 16 نوع تیپ شخصیتی تقسیم می کنند . که هر فرد براساس نحوه قرار گرفتن در این دسته بندی شخصیتی،  می تواند رشته تحصیلی مرتبط به خود را انتخاب کند و برای رسیدن به آن سعی و تلاش نماید .

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید