ویروس کرونا و مدیریت استرس مدت مطالعه: 4 دقیقه
فاطمه جوهری فرد 08 فروردین 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

ویروس کرونا و مدیریت استرس

در حال حاضر به دلیل انتشار ویروس کرونا در شرایطی قرار داریم که همه ی ما مضطرب هستیم؛ تهدیدی که پیرامون سلامتی خود و عزیزانمان احساس می کنیم، باعث می شود تا ترس فراوانی را احساس کنیم.
به طور کلی در همه ی زمان ها، مسائل ناشناخته ترسناک بوده اند؛ اما به نظر می رسد روند شیوع کرونا و همه گیری آن در جهان و همراهی آن با فشار های اقتصادی، تنش افراد را چندین برابر کرده است.
در این زمان همه ی ما می دانیم که باید اصولی را رعایت کنیم؛ برای مثال روزانه دمای بدن خود را اندازه گیری کنیم و اگر تب یا مشکل تنفسی داشتیم آن را با پزشک خود درمیان بگذاریم، دستان خود را به مدت بیست ثانیه و به طور مکرر در طی روز بشوریم، از لمس صورت خود جلوگیری کنیم، هنگام عطسه و سرفه دهان خود را بپوشانیم، هنگام خرید حداقل دو متر از افراد دیگر فاصله بگیریم و… .
درست است همه ی این مسائل باعث تحمیل بار روانی شدیدی بر ما شده اند؛ اما چیزی که این شرایط را سخت تر می کند، فاصله ای است که باید از اشخاص دیگر بگیریم؛ تحقیقات بسیاری در طی این سال ها به بیان اهمیت لمس فیزیکی و در آغوش گرفتن، کرده اند و حالا ما با مانعی بزرگ مواجه شده ایم. البته اگر بخواهیم باهم صادقانه صحبت کنیم اغلب ما می توانیم تایید کنیم که خیلی وقت بود به خاطر استفاده ی زیاد از فضای مجازی و غرق شدن در کارهایمان، از یکدیگر فاصله گرفته بودیم. اما نکته ی مهم آن است که در شرایط قبلی ما می دانستیم که هر وقت بخواهیم، قادر خواهیم بود تا این آغوش را احساس کنیم اما حالا شرایط فرق می کند.
برای رفع اضطراب خود در این زمان چه باید کرد؟
-برای به آرامش رسیدن در این روزها لازم است تا ذهن خود را از ناراحتی های گذشته پاک کنید؛ سعی کنید با افرادی که از دستشان ناراحت بوده و یا کینه ای به دلیل دارید تماس گرفته و آن مسئله را حل کنید. همچنین در طول روز هر زمانی که با عزیزانتان به مشکل برخوردید، درباره ی آن صحبت کرده و آن قضیه را حل کنید.

ویروس کرونا

ویروس کرونا

شما نباید اجازه دهید که ناراحتی و دلخوری ذهنتان را تسخیر کند.
-به صحبت و نظرات کارشناسان اعتماد کنید و نه سیاست مداران!
کارشناسان هزینه های انسانی را به خوبی درک کرده و ارج می نهند اما سیاست مداران به هزینه های اقتصادی می اندیشند!
-مدت زمان مشخصی را به دنبال کردن اخبار اختصاص داده و از افراط در این کار بپرهیزید.
شما باید برای این مدت محدود کانال های خبری موثق را دنبال کنید و نه کانال هایی با اطلاعات اشتباه.
-نگرانی های خود را با حقایق موجود رودرو کنید. برای مثال نگرانی های خود پیرامون ویروس کرونا را یادداشت کنید سپس سرچ کنید تا ببنید که کارشناسان مرتبط چه نظری درباره ی این نگرانی داشته اند؛ چنین کاری نگرانی شما را تا حد زیادی کنترل می کند. توجه داشته باشید در صورت عدم توجه مسائلی که ذهنتان را درگیر کرده است، این نگرانی ها ریشه دار شده و باعث تهدید سلامتی تان می شود.
-روزانه برای خود برنامه ریزی داشته باشید؛ حتی اگر الان تعطیل بوده و کاری انجام نمی دهید، برای فعالیت های روتین خود مثل خوردن صبحانه، آشپزی، مطالعه کتاب، استفاده از موبایل و…، برنامه ریزی داشته باشید.
-به همسایه های خود توجه داشته باشید؛ اگر به خرید می روید، از همسایه خود بخواهید تا خرید های او را نیز انجام دهید. این احساس نوع دوستی آرامش زیادی را برای شما فراهم می کند.
-مدیتیشن کنید.
-مطالب امیدوار کننده در فضای مجازی به اشتراک بگذارید.

شما با قرنطینه ی خانگی خود، سلامتی را به دیگران هدیه خواهید داد. پس جان دیگران را قربانی آزادی خود نکنید.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید