هوش هیجانی و ویروس کرونا مدت مطالعه: 4 دقیقه
فاطمه جوهری فرد 11 فروردین 1399 مدت مطالعه: 4 دقیقه

هوش هیجانی و ویروس کرونا

این روز ها به سبب شیوع ویروس کرونا، همه ی افراد احساسات منفی و متناقضی را تجربه می کنند‌.
شما و خانواده تان ممکن است در هر لحظه احساساتی مانند خشم، نگرانی، اضطراب، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام را تجربه کنید.
در چنین زمانی هوش هیجانی به کمک شما اومده و یاری تان می کند تا افکار و احساسات خود و دیگران را مدیریت کنید.
در مقابل نگرانی خود و دیگر اعضای خانواده چگونه رفتار کنیم؟!
-سعی کنید در عین رعایت اصول بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا، از فاجعه سازی فاصله گرفته و عادی سازی کنید. به این صورت که به انجام فعالیت هایی که خطری برای سلامتی خود و اعضای خانواده ندارد، پرداخته و از منفعل بودن فاصله بگیرید.
-به بزرگ ترین نگرانی و چالش خود و اعضای خانواده توجه داشته و بیندیشید که در حد توان قادر به انجام چه کاری برای مدیریت آن هستید.
-احساسات خود را به صورت فعالانه با اعضای خانواده به اشتراک گذاشته و آن ها را نیز به این کار تشویق کنید.
-استفان کاوی یکی از هفت عادت موثر افراد خردمند را همدلی می داند؛ با کمک به افراد دیگر در حد توان، مثلا کمک های مالی برای تامین وسایل بهداشتی افراد بی بضاعت که احتمال ابتلا شان به ویروس کرونا زیاد است، همدلی را افزایش داده و احساس موثر بودن داشته باشید.
-بابت اتفاقات و سختی هایی که در گذشته تجربه کرده و سربلند آن ها را رد کرده اید، به خود افتخار کرده و شکرگزار باشید.
-تهدید را به فرصت تبدیل کنید؛ این دوران با همه ی نگرانی ها و نکات منفی اش، فرصت مناسبی را فراهم آورده است؛ داشتن دغدغه ی مشترک و درک یکدیگر، یافتن زمان برای رسیدگی به کارهای عقب افتاده، بررسی و ترمیم روابط خود با اعضای خانواده، از این دست فرصت ها هستند.

هوش هیجانی

هوش هیجانی

-زمینه هایی از رشد فردی که در این زمان می توانید آن ها را ارتقا دهید، مشخص کنید. برای مثال شما می توانید با بسیاری از آموزش های مجازی زبان خود را تقویت کنید.
-هدف گذاری های جدید!
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که با مهار ویروس کرونا، زندگی بشر وارد دوران جدیدی خواهد شد؛ کم تر کسی ممکن است مثل دوران گذشته ی خود فکر یا رفتار کند؛ برای بعد از این دوران برنامه ریزی کنید؛ قصد داری چه تغییراتی در نحوه ی زندگی خود پدید آورید؟! قبلا نسبت به چه مسائلی بی توجهی کردید و حالا فکر می کنید که لازم است طور دیگری رفتار کنید؟! چه مسائلی را سخت می گرفتید و حالا تصور می کنید لازم است رویه ی دیگری را در پیش بگیرید؟! چه برنامه ای برای کنترل اهمال کاری های خود دارید؟!
-یافتن نگرش پیرامون مرگ و معنای زندگی
در این زمان که بیشتر از قبل مرگ را به خود حس می کنید، چه احساسی درباره ی آن دارید؟!
ترس از مرگ خود را چگونه کنترل می کنید؟!
فکر به همه ی این موارد هوش هیجانی شما را درگیر کرده و تغییرات عظیمی را در افکار و نگرشتان به وجود خواهد آورد.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید