۱۰ دلیل بی خوابی مدت مطالعه: 3 دقیقه
فاطمه جوهری فرد 07 اسفند 1398 مدت مطالعه: 3 دقیقه

۱۰ دلیل بی خوابی

۱-گرمای زیاد
اگر محیط خواب شما دمایی بالاتر از ۱۸ تا ۲۰ درجه داشته باشد، ممکن است شما کلافه شده و خوابتان مختل شود.
۲- استرس زیاد
فشارها و تنش های حل نشده ای که در طول روز تجربه می کنید، ممکن است هنگام شب خود را به شکل های مختلف مانند بی خوابی و یا کابوس نشان دهد‌. بهتر است سعی کنید قبل از خواب عملکرد روزانه ی خود را ارزیابی کنید. اگر دچار استرس و نگرانی هستید، می توانید قبل از خواب از تکنیک های مدیتیشن استفاده کنید.
۳-نوشیدن الکل، قهوه و خوراکی های کافئین دار
شما نباید ساعاتی پیش از خواب نوشیدنی های محرک را بنوشید؛ این کار باعث بروز اختلال در روند خوابتان می شود.
۴-بیماری های تنفسی
اگر شما دچار بیماری تنفسی باشید احتمالا تنفس تان دچار اشکال شده و مجبور هستید دائما از خواب بیدار شوید.

بی خوابی

بی خوابی

۵-مصرف غذاهای سنگین و چرب پیش از خواب
به دلیل فرآیند هضم غذا، اگر شام خود را دیر مصرف کنید، خواب شما مختل می گردد. پس بهتر است ۳ تا پنج ساعت پیش از خواب وعده ی اصلی خود را میل کنید‌.
۶-افسردگی
در صورتی که شما مبتلا به افسردگی باشید، به دلیل عدم تعادل هورمون ها در کیفیت و کمیت خواب خود با مشکل مواجه می شوید‌. برای رفع مشکل نباید به طور خودسرانه از داروهای آرامبخش استفاده کنید، بلکه لازم است تا یک روانپزشک مجرب شما را ویزیت کند.
۷-ورزش پیش از خواب
به علت فرآیند سوخت و سازی که در بدن اتفاق میفتد لازم است تا چندین ساعت پیش از خواب برنامه ی ورزشی خود را تنظیم کنید‌.
۸-استفاده از وسایل الکترونیک مثل تلفن همراه، تبلت و…
به علت نوری که از نمایشگر تلفن همراه ساطع می شود، فرآیند خواب با اختلال مواجه می شود.
۹-خواب طولانی در روز
این کار نیاز شما به خواب شبانه را کاهش می دهد. البته باید توجه داشته باسید که کیفیت خواب شبانه بسیار بیشتر از خواب عصرگاهی است.
۱۰-اختلال بی خوابی insomnia
یکی از اختلال های روان پزشکی است که سبب ناتوانی فرد در داشتن خوابی مفید می شود. اگر فردی به این اختلال مبتلا شد با ویزیت روانپزشک و تجویز دارو به سرعت بهبود پیدا می کند.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید