پست وبلاگی
شکرگزاری در میان مبارزات زندگی مدت مطالعه: 2 دقیقه
ای سنج 01 دی 1398 مدت مطالعه: 2 دقیقه

شکرگزاری در میان مبارزات زندگی

بسیاری از ما در هر لحظه از زندگی خود، در حال کش مکش با مسائل گوناگون هستیم؛ اوضاع نامناسب اقتصادی، ناسازگاری هایی که در روابطمان رخ می دهد، چالش های که با پدر و مادرمان داریم، بیماری های جسمی، تردید در انتخاب هایمان، اعتیاد، نگرانی های مرتبط با محیط زیست و …؛ همانطور که می بینید ما به راحتی قادر هستیم تا موضوعات مختلفی برای نگرانی پیدا کنیم!
حقیقت این است که زندگی گاهی اوقات بسیار سخت می باشد. هر چقدر هم که عملکردمان خوب باشد، بعضی وقت ها اتفاقات سخت پشت هم رخ می دهند؛ تجربیات دردناکی که تا از سر می گذرانیم، با واقعه ای دشوار تر روبرویمان می کنند.

آگاهی
داشتن یک زندگی آرام در این شرایط، نیازمند یک آگاهی عمیق است. منظور از این جمله آن است که ما باید در این اوضاع دقایقی از این جنگ بدون وقفه دست کشیده و بایستیم؛ به خود، احساسات، ارزش ها و شرایط بیرونی نگاهی بیندازیم و سپس انتخاب کنیم! کدام مورد برای ما اولویت دارد؟ چه مسئله ای ده سال دیگر هم برایمان مهم است؟ چه موضوعی نیازمند توجه است؟ آیا تحمل این حجم از استرس، طبیعی و مفید است؟
در این حجم وسیع از مسائل و نگرانی هایی که وجود دارد، ما باید آگاهانه توجه خود را به اصلی ترین عامل ها معطوف کنیم!
هنگام مواجه با موقعیت های چالش برانگیز زندگی، دیدن جنیه های مثبت بسیار دشوار است؛ با این حال یکی از بهترین رویکرد هایی که می توانید در پیش بگیرید نیز همین مورد است! قدردانی کردن از خود، سپاسگزاری به خاطر نکات مثبت زندگی تان، تلاش هایی که انجام داده اید، حتی تجربیاتی که کسب کرده اید. هر تجربه ای یک موهبت است زیرا درسی برای یادگیری شما در آن نهفته است. ما خیلی وقت ها، پس از یک تجربه رنج آور و استرس زا، حال بسیار خوبی داریم؛ زیرا آن تجربه را عاملی می دانیم که سبب تبدیل شدن ما به فردی بهتر، شده است.
سپاس گزاری به طور کلی توجه و قدردانی از جنبه های مثبت زندگی، لذت بردن از چیز های کوچک، همدلی با عوامل انگیزه بخش، تعریف می شود؛ شما در این حالت توجه خود را معطوف مسائل کرده و از این راه انرژی کسب می کنید.

شکرگزاری

شکر گزاری

جانس بکن (Jans-Beken) و همکارانش اخیراً تحقیقاتی در رابطه با سلامت روان انجام دادند که نشان می داد شکرگزاری یکی از عواملی است که سبب افزایش سلامت روانی افراد می شود، روابط اجتماعی را بهبود بخشیده و باعث می شود تا ما در مقابل چالش های زندگی، عمکرد بهتری را از خود نشان دهیم.
جانس بکن سه تکنیک موثر جهت افزایش عادت قدردانی نسبت به زندگی، ارائه داده است:
۱-درباره ی مسائلی که بیش از همه چیز در زندگی تان شما را خشنود کرده و برای آن شکرگزار هستید، صحبت کنید؛ انجام روزانه ی این کار به مدت ۵ دقیقه در روز یک تمرین بسیار موثر است.
۲-نوشتن یک نامه ی قدردانی نسبت به فردی که برایتان اهمیت زیادی دارد.
شما می توانید در آن نامه همه ی ویژگی های مثبتی که آن فرد و رابطه اش با شما، برایتان دارد را بنویسید. بیان احساس قدردانی بسیار مهم است. اینکه شما این نامه را برای آن شخص بفرستید یا نه، یک تصمیم شخصی است.
۳-به طور روزانه یا هفتگی، درباره ی سه چیزی که احساس خوبی به شما می دهد، بنویسد.سعی کنید آن ها را به خوبی و جز به جز وصف کنید.
من معتقدم کلید داشتن احساسات مطلوب در دست خودتان است! حتی زمان هایی که واقعیت بسیار دردناک و رنج آور می باشد، باز هم این انتخاب شما است که به چه چیزی توجه کنید.

از آن جایی که سازمان بهداشت جهانی، معنویات را به عنوان یکی از عناصر مهم و تاثیر گذار بر سلامت روان بر شمرده است، تیم ای سنج امکان استفاده از تست آنلاین تصور از خدا و دریافت تفسیر منحصر به فردتان را به صورت رایگان فراهم آورده است. اهمیت این تست از آن جهت است که این تصور بر شناختی که شما از خود دارید، بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد.

لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید