تست تصور از خدا (GII)
با توجه به اهمیت معنویات در بهداشت روان، لارنس پرسشنامه ای را طراحی کرد که با 27 سوال، نوع تصور افراد از خدا را می سنجد و ابزاری مناسب برای کسانی است که می خواهند این مفهوم را در خود ارزیابی کنند.
تست تصور از خدا ابعاد زیر را می سنجد:

ویژگی های تست تصور از خدا ای سنج
تست تصور از خدا دارای ویژگیهایی است که آن را از سایر تستهای مشابه متمایز میکند و دقت و کیفیت ارزیابی را بهبود میبخشد. در جدول زیر، مهمترین ویژگیهای تست تصور از خدا ای سنج را میتوانید مشاهده کنید:
الف- ویژگیهای ساختاری
ویژگیهای ساختاری به جنبههای مربوط به طراحی، اجرا و چگونگی انجام تست اشاره دارند که به دقت و کیفیت فرآیند ارزیابی کمک میکنند.
| |
تست های تصور از خدا رایج |
تست تصور از خدا ای سنج |
| تحلیل کاملا اختصاصی |
✘ |
✓ |
| الگوریتم نمره گذاری اصلی |
✘ |
✓ |
| الگوریتم تفسیری شدت محور |
✘ |
✓ |
| الگوریتم تفسیری سلسله مراتبی |
✘ |
✓ |
| الگوریتم تفسیری چند لایه |
✘ |
✓ |
| نمره گذاری چندمحوری |
✘ |
✓ |
ب- ویژگیهای مربوط به تفسیر نتایج
ویژگیهای مربوط به خروجی و تفسیر نتایج به جنبههایی اشاره دارند که به تحلیل، تفسیر و ارائه نتایج پس از انجام تست کمک میکنند.
| |
تست های تصور از خدا رایج |
تست تصور از خدا ای سنج |
| تحلیل کاملا اختصاصی |
✘ |
✓ |
| ارائه خلاصه نتایج |
✓ |
✓ |
| تفسیر جامع مجزا مولفه ها |
✘ |
✓ |
| پیشنهاد تست مکمل |
✘ |
✓ |
از زمانی که ما خودمان را میشناسیم همواره پرسشی در مورد خلقت جهان آفرینش در ذهن ما نقش می بندد.
درکشور های آسیایی به خصوص در فرهنگ ایرانی - اسلامی خدا مفهومی است که از کودکی بسیار در مورد آن می شنویم و قبل از این که ما در مورد این مفهوم کنجکاو شویم و به دنبال آن برویم، خانواده ها با توجه به دانسته ها و تفکرات خودشان تصویری از خدا برای ما می سازند، گاه مهربان و عادل و گاهی هم بی انصاف و سختگیر...
با افزایش سن و شناخت بیشتر از خود و محیطمان بیشتر به دنبال پرسشهایمان در مورد خدا می رویم و شاید با توجه به تفاوت دیدگاهها حول این مفهوم هیچ گاه به جواب واحدی نرسیم.
اما آیا شما می دانید چه تصوری در ذهن از خدا دارید؟خدا یک مفهوم انتزاعی است که در ذهن ما نقش می بندد و هر فردی با توجه به حال روحی خودش و شرایطی که در آن رشد کرده، خدای خود را می شناسد اما گروه کمی هستند که خدا را باتمام وجود حس می کنند و فارغ از مذهب و سنت به شناخت از خدا می رسند.
آرامش واقعی زمانی حاصل می شود که فرد خود به شناخت از خدا برسد و این شناخت وابسته به دیگر افراد نباشد. مشترکات بین افرادی که جز یک گروه دینی هستند راجع به مفهوم خدا بیشتر است و گاهی به دلیل این تشابهات افراد تصورات دیگر هم کیشان را نسبت به خدا از آن خود می کنند.
نتایج تحقیقات روانشناسی نشان می دهد نرخ امید به زندگی و توانایی مقابله با استرس و اضطراب ها در افرادی که تصور مثبتی از خدا دارند بیشتر ازافراد آتئیست (افراد بی اعتقاد به وجود خدا) است و علت آن عدم احساس بی پناهی و رها شدگی در پهنه گسترده هستی و پشتیبانی خالقی مهربان و قدرتمند می باشد.
پرسشنامه تصور از خدا در چندین مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش شده است میزان دقت و اعتبار آن در سنجش نگرش های فرد نسبت به مفاهیم الهی سنجیده شود. نتایج این پژوهش ها نشان می دهد که روایی این ابزار، به ویژه از نظر همبستگی با سایر مقیاس های مشابه، قابل قبول بوده است. همچنین در ارزیابی های مربوط به پایایی، این پرسشنامه توانسته است ثبات نسبی خود را در نمونه های مختلف حفظ کند.
وضعیت هنجاری در ایران
تا زمان نگارش این گزارش، اطلاعات مستندی درباره تدوین هنجار ملی برای نسخه فارسی این پرسشنامه در دسترس نیست. این خلأ می تواند ضرورت انجام پژوهش هایی برای بومی سازی دقیق تر ابزار را برجسته تر کند.

اعتبار تست تصور از خدا (GII)
(1) اعتبار همزمان (Concurrent Validity)
در یکی از مطالعات، برای بررسی اعتبار همزمان این پرسشنامه، همبستگی آن با پرسشنامه نگرش های مذهبی خدایاری فرد مورد ارزیابی قرار گرفت و ضریب همبستگی 0.67 به دست آمد (خسروی و همکاران)، که نشان دهنده ارتباط معنادار و همسو با ابزارهای مشابه است.
(2) اعتبار سازه (Construct Validity)
پژوهش امیدی و همکاران (1399) نشان داد که ساختار مفهومی آزمون از طریق تحلیل عاملی قابل تأیید است. در این بررسی، همبستگی بین این ابزار و آزمون های هم مفهوم 0.84 گزارش شد که اعتبار سازه ای خوبی را نشان می دهد.
(3) اعتبار همگر ا (Convergent Validity)
در همین راستا، ضرایب همبستگی آزمون با پرسشنامه دلبستگی به خدا و پرسشنامه سلامت روان به ترتیب 0.86 و 0.65 گزارش شده اند که نشان می دهد این ابزار با مفاهیم مرتبط همپوشانی معناداری دارد.
پایایی تست تصور از خدا (GII)
(1) پایایی همسانی درونی (Internal Consistency)
مطالعات مختلف، پایایی خرده مقیاس ها را با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی کرده اند. در پژوهش خاکساری و خسروی (1391)، ضرایب آلفای کرونباخ برای مؤلفه های "حضور خدا در زندگی"، "مراقبت خدا"، "تصور مثبت از خدا" و "تصور منفی از خدا" به ترتیب 0.60، 0.64، 0.61 و 0.58 به دست آمد.
همچنین همبستگی بین حضور خدا با تصور مثبت 0.77 و بین مراقبت خدا با تصور مثبت 0.72 گزارش شد. در پژوهش خسروی (1384)، ضرایب آلفا برای زیرمقیاس ها به ترتیب 0.83 (حضور خدا)، 0.85 (تصور مثبت)، 0.76 (تصور منفی) و 0.79 برای کل پرسشنامه گزارش شده اند.
امیدی و همکاران (1399) نیز ضرایب 0.80 برای تصور مثبت و 0.67 برای تصور منفی گزارش کرده اند. در مطالعه علوی (1385)، ضرایب مربوط به حضور خدا 0.77، مراقبت خدا 0.89، تصور مثبت 0.86 و تصور منفی 0.57 گزارش شد. همچنین، کلاین ضرایب 0.86، 0.82 و 0.69 را برای سه مؤلفه «حضور خدا»، «مراقبت خدا» و «تصور منفی» ثبت کرده است.
(2) پایایی بازآزمایی (Test–Retest Reliability)
در پژوهشی دیگر که با استفاده از روش بازآزمایی انجام شد، ضریب پایایی برای کل مقیاس برابر با 0.79 گزارش شده است (خسروی و همکاران) که بیانگر ثبات نسبی نمرات در گذر زمان است.
خلاهای پژوهشی و محدودیت های علمی
با وجود شواهدی که روایی و پایایی پرسشنامه تصور از خدا را در مطالعات مختلف تأیید می کنند، بیشتر این داده ها محدود به نمونه های دانشجویی و فرهنگی خاص بوده اند. بررسی های اندکی در مورد عملکرد این ابزار در جمعیت های با تنوع فرهنگی، سنی یا مذهبی گسترده انجام شده و اطلاعاتی درباره تفاوت های احتمالی بر اساس جنسیت یا زمینه اجتماعی به ندرت گزارش شده است. این موارد نشان می دهند که برای ارزیابی دقیق تر، انجام پژوهش های تطبیقی و چند فرهنگی ضروری به نظر می رسد.
منابع
فیض آبادی، سلیمه، و خسروی، زهره. (1388). سبک دلبستگی و تصور از خدا در میان زنان خواهان طلاق و غیرخواهان طلاق شهرستان کاشان. اندیشه های نوین تربیتی، 5(3)، 37-54.
امیدی، احد، فرهوش، محمد، احمدی، محمدرضا، و افتخار اربابی، رقیه. (1399). نقش واسطه ای تصور از خدا در رابطه سبک های دلبستگی با رضایت از زندگی. روان شناسی فرهنگی، 4(1 )، 81-103..
صادقی، منصوره السادات، مظاهری، محمدعلی، و حیدری، محمود. (1386). تصور از خدا در روشهای تربیت دینی متفاوت. مجله روانشناسی، 11(4 (پیاپی 44))، 362-380.
علوی، ز. (1385). بررسی رابطه بین احساس گناه بیمارگون و تصور از خدا با افسردگی و امید در بیماران مبتلا به سرطان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
خاکساری، ز.، و خسروی، ز. (1391). خدا؛ و تصور مثبت و منفی از او و رابطه آن با عزتنفس و سلامت روانی دانشآموزان. روانشناسی و دین، 5(2)، 72–53.
تست تصور از خدا یکی از آزمون های حوزه روانشناسی معنویت است که توسط لارنس طراحی شده است. این آزمون 27 سوال دارد و آزمونی کاربردی برای سنجش این مفهوم است.
تست تصور از خدا 3 مولفه را ارزیابی می کند. حضور خدا در زندگی، تصور منفی از خدا و مراقبت از خداوند.
تست تصور از خدا در سایت ای سنج بر اساس مولفه های آن و توضیحات کاربردی متناسب با پاسخ های شما ارائه می شود.
🕟 در تاریخ 1401/03/16 خروجی نتایج توسط کارشناس بررسی شد (آخرین بروزرسانی).
🕥 در تاریخ 1401/03/12 نمره گذاری ها توسط روان سنج بازنگری شد.
مثبت