هوارد گاردنر

هوارد گاردنر یک روانشناس است که بیشتر در زمینه روانشناسی رشد کار می کند. علت مشهوریت هوارد گاردنر عبارت است از:

نظریه هوش نه گانه یا چند عاملی

howard-gardner

بیوگرافی

  • تولد: 11 جولای 1943 در اسكرانتون، پنسیلوانیا (77 ساله)
  • ملیت: آمریکایی
  • محل تحصیل: دانشگاه هاروارد
  • علت شهرت: تئوری هوش های چندگانه
  • همسر: الن وینر
  • حرفه علمی: روانشناسی و آموزش
  • محل کار: دانشگاه هاروارد
  • افراد تاثیر گذار بر گاردنر: ژان پیاژه، جروم برونر، نلسون گودمن

هوارد گاردنر یک روانشناس آمریکایی است که بیشتر در حوزه رشد و آموزش کار کرده است. او نظریه هوش چندگانه را مطرح نمود و به همین دلیل بسیار معروف شد. با ما همراه شوید تا به شرح کامل او زندگی او بپردازیم.

زندگینامه گاردنر

هوارد ارل گاردنر در 11 ژوئیه 1943 در اسكرانتون، پنسیلوانیا بدنیا آمد. او خود را به عنوان "كودكی با مطالعه كه از نواختن پیانو لذت زیادی را به دست آورد" توصیف كرد. تحصیلات در خانه گاردنر از اهمیت بالایی برخوردار بود. در حالی که والدین او امیدوار بودند که وی در آکادمی فیلیپس آندور در ماساچوست شرکت کند، گاردنر تصمیم گرفت که در مدرسه نزدیک به زادگاهش در پنسیلوانیا، حوزه علمیه وایومینگ تحصیل کند. گاردنر تمایل به یادگیری داشت و در مدرسه بسیار عالی بود. وی در سال 1965 با مدرک لیسانس در روابط اجتماعی از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد و زیر نظر اریک اریکسون مشهور تحصیل کرد.

وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در دانشکده اقتصاد لندن، در حالی که با روانشناسان راجر براون و جروم برونر و فیلسوف نلسون گودمن کار می کرد، مدرک دکترای خود را در روانشناسی رشد در سال 1971 در دانشگاه هاروارد دریافت کرد. در حالی که او در ابتدا قصد تحصیل در رشته حقوق را داشت، با الهام از آثار ژان پیاژه، روانشناسی رشد را مطالعه کرد. گاردنر برای دوره پسا دکترا در کنار نورمن گشویند در بیمارستان مدیریت جانبازان بوستون کار کرد و کار خود را برای 20 سال دیگر در آنجا ادامه داد. او سرانجام یک روانشناس رشد آمریکایی و استاد تحقیقات شناختی در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه هاروارد شد.

هوارد گاردنر با الن وینر، استاد روانشناسی در کالج بوستون ازدواج کرده است. آنها یک فرزند به نام بنیامین دارند که متولد 1985 است و همچنین گاردنر از ازدواج قبلی خود سه فرزند به نام های کریت (1969)، جی (1971) و اندرو (1976) دارد و پنج نوه به نام های اسکار (2005)، اگنس (2011)، اولیویا (2015)، فای مارگریت (2016) و آگوست پیر (2019) دارد.

گاردنر بیش از صدها مقاله پژوهشی و سی کتاب نوشته است که به بیش از سی زبان ترجمه شده است. وی بیشتر به خاطر نظریه هوش های چندگانه مشهور است، همانطور که در کتاب 1983 چارچوب ذهن توضیحاتش آمده است و او به دلیل توسعه این نظریه جایزه Prince of Asturias 2011 را در علوم اجتماعی دریافت کرد. همچنین گاردنر در سال 2019 از تدریس بازنشسته شد. وی همچنین در حال حاضر عضو هیئت مشاوره ملی اتحاد مربیگری مثبت است.

زندگینامه شغلی گاردنر

کارهای گاردنر غالباً به عنوان "تلاشی برای درک و تبیین وسیع ترین و بالاترین سطح اندیشه بشریت، با تمرکز ویژه بر توسعه و تجزیه ظرفیت های فکری، به طور گسترده تفسیر شده" توصیف می شود. او خود را یک محقق مستقل و یک روشنفکر می داند. او نظریه هوش های چندگانه خود را در کتاب خود در چهار چوب ذهن در سال 1983 ارائه و معرفی کرد از سال 1999، گاردنر هشت هوش زبانی، منطقی- ریاضیاتی ، موسیقی، فضایی، بدنی- حرکتی، بین فردی، درون فردی و طبیعت گرایی را شناسایی کرده است. گاردنر هنوز در حال بررسی هوش نهم یا وجودی (هوش "سوالات بزرگ") است، اما هنوز آن را اضافه نکرده است.

نظریه گاردنر شاید بیشترین تأثیر را در زمینه آموزش داشته باشد، جایی که بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. مفهوم سازی وی از هوش به عنوان یک کیفیت منفرد، دریچه ای برای تحقیقات بیشتر و روش های مختلف تفکر درباره هوش انسان را باز کرده است. نظریه هوش چندگانه گاردنر را می توان هم به منزله دور شدن و ادامه کار قرن 20 در موضوع هوش انسانی دانست. از دیگر روانشناسان برجسته ای که مشارکت آنها به طور متنوعی زمینه مطالعاتی را توسعه داده و گسترش داده است، شامل: چارلز اسپیرمن، لوئیس تورستون، ادوارد تورندایک و رابرت استرنبرگ هستند.

در سال 1967، پروفسور نلسون گودمن یک برنامه آموزشی به نام پروژه صفر را در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه هاروارد آغاز کرد که با تمرکز در آموزش هنر آغاز شد و اکنون در طیف گسترده ای از عرصه های آموزشی گسترش می یابد. هوارد گاردنر و دیوید پرکینز از سال 1972 تا 2000 دستیار تحقیق و بعداً کارگردانی مشترک پروژه صفر را تأسیس کردند. ماموریت پروژه صفر درک و تقویت یادگیری، تفکر و خلاقیت در هنر و همچنین رشته های انسانی و علمی در سطح فردی و نهادی است. تصور می شد این برنامه اولین برنامه در نوع خود در سراسر جهان است. از آن زمان بسیاری از دانشگاه ها در ایالات متحده و خارج از کشور برنامه های مشابهی را توسعه داده اند. چهار سال بعد، در سال 2004، گاردنر به نوشتن در مورد ذهن و مغز ادامه می داد و کتاب Changing Minds: The Art and Science of Changeing the Our and Our Other  ذهن، کتابی درباره هفت شکل تغییر ذهن را منتشر می کرد.

جوایز و افتخارات گاردنر

1981، جایزه MacArthur

1987، جایزه کتاب ویلیام جیمز، انجمن روانشناسی آمریکا

1999، جایزه دانشگاه لوئیزویل گراومیر در آموزش و پرورش

1999، جایزه golden plate  از آکادمی موفقیت آمریکا

2000، جایزه بنیاد یادبود جان اس. گوگنهایم

چهار سال بعد به عنوان استاد افتخاری در دانشگاه طبیعی چین شرقی در شانگهای لقب گرفت. در سال های 2005 و 2008 وی توسط مجلات Foreign Policy و Prospect به عنوان یکی از 100 روشنفکر برتر با نفوذ عمومی در جهان انتخاب شد.

2011، جایزه شاهزاده آستوریاس در علوم اجتماعی

2015، جایزه بین المللی براک در زمینه آموزش

همچنین 31 مدرک افتخاری از کالج ها و دانشگاه های جهان، از جمله موسسات بلغارستان، کانادا، شیلی، یونان، هنگ کنگ، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، کره جنوبی و اسپانیا دریافت کرده است.

آثار منتشر شده گاردنر

قاب های ذهن: تئوری هوش های چندگانه (1983)

ذهن تربیت نشده: کودکان چگونه فکر می کنند و مدارس چگونه باید آموزش دهند. (1991)

خلاقیت ذهن: آناتومی خلاقیت که در زندگی فروید، انیشتین، پیکاسو، استراوینسکی، الیوت، گراهام و گاندی دیده شده است. (1994)

هوش های چندگانه: تئوری در عمل (1993)

و بیش از صدها هزار مقاله تحقیق که به سی زبان دنیا نیز ترجمه شده اند.

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید