سولومون اش یک شخصیت برجسته در زمینه روانشناسی است که علت شهرت او به شرح زیر است:
شکل گیری برداشت
تلقین پرستیژ (اعتبار)
آزمایش همنوایی
در این بخش به نظریه شکل گیری برداشت سولومون اش خواهیم پرداخت. این نظریه مربوط به برداشت های افراد از دیگری است. در ادامه به طور مفصل این نظریه را شرح خواهیم داد.
سولومون به چگونگی برداشت افراد از دیگران علاقه مند بود. او شیفته این مسئله بود که چگونه مردم می توانند به راحتی با وجود ساختارهای پیچیده از دیگران برداشت کنند. او به طور خاص به چگونگی برداشت دیگران و یا اینکه آیا اصولی بر این برداشت ها حاکم بود علاقه داشت. او با آزمایش های خود نشان داد که ایجاد برداشت شامل موارد زیر است:
این یک فرایند سازمان یافته است.
ویژگی ها در مقایسه با سایر ویژگی ها، متفاوت درک می شوند.
کیفیت های اصلی کشف می شوند، به موجب آن بین آنها و کیفیت های محیطی تمایز قائل می شود.
روابط هماهنگی و تناقض مشاهده می شود.
سولومون اش
شناختن یک شخص به معنای درک ساختار خاصی است.
اش آزمایش های زیادی را انجام داد:
ویژگی هایی که در شکل گیری برداشت مهم هستند
در یک آزمایش، دو گروه الف و ب در معرض لیستی با مشخصات دقیقاً یکسان قرار گرفتند، به استثنای یکی، سرد در مقابل گرم. لیست مشخصات اختصاص داده شده به هر گروه در زیر آورده شده است:
باهوش، ماهر، زحمت کش، گرم، قاطع، عملی، محتاط
باهوش، ماهر، زحمتکش، سرد، قاطع، عملی، محتاط
به گروهی از افراد گفته شد كه این فرد "گرم" است و به گروه دیگر گفت كه فرد "سرد" است. از شرکت کنندگان خواسته شد شرح مختصری از احساس خود را پس از شنیدن این صفات بنویسند. آزمایشگران همچنین یک چک لیست تهیه کردند که متشکل از جفت صفات متضاد مانند سخاوتمندانه/ غیر سخاوتمندانه، زیرک/ خردمندانه و غیره بود. این کلمات مربوط به اولین لیست خصوصیاتی بودند که شنیدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا مشخص کنند کدام یک از این خصوصیات با شخص فرضی توصیف شده مطابقت دارد.
اش دریافت که برداشت های بسیار متفاوتی بر اساس همین ویژگی موجود در لیست پیدا شده است. به طور کلی، برداشت های گروه الف بسیار مثبت تر از گروه ب بودند. بر اساس نتایج توصیفات کتبی شخص فرضی، به نظر می رسد معنای سایر مشخصات موجود در این لیست بسته به اینکه شخص فرضی به عنوان یک فرد "گرم" یا "سرد" توصیف شده باشد، تغییر می کند. مشخص شد که کلمات "گرم" و "سرد" در برداشت شرکت کنندگان بیش از سایر ویژگی ها مهم هستند. آنها برای درک فرد، اساسی تلقی می شدند در حالی که سایر خصوصیات در درجه دوم دیده می شدند. بنابراین تغییر هر ویژگی دیگر این لیست، مانند استفاده از کلمات "مودب" و "صریح"، به جای کلمات "گرم" و "سرد"، تاثیری به اندازه تاثیر "گرم" و "سرد" نخواهد گذاشت. اش ویژگی های "گرم" و "سرد" را "مرکزی" و "مودب" و "صریح" را از ویژگی های محیطی خواند.
اش در آزمایشی دیگر دریافت که ترتیب ارائه خصوصیات یک فرد فرضی، تأثیر زیادی بر تصور شکل گرفته توسط شرکت کنندگان دارد. به عنوان مثال، به عنوان مثال، یکی از لیست های زیر را برای شرکت کنندگان خواند:
باهوش، زحمت کش، تکانشی، انتقادی، لجباز، حسود
حسود، لجباز، انتقادی، تکانشی، زحمت کش، باهوش
سری الف با خصوصیات مطلوب آغاز می شود و با خصوصیات نامطلوب به پایان می رسد، در حالی که عکس این مسئله در مورد سری ب صدق می کند. به دلیل این تفاوت جزئی، مردم شخص الف را به عنوان کسی درک می کنند که "فردی توانا است که دارای نقص خاصی است، اما شایستگی های او را تحت الشعاع قرار می دهند". اما، مردم شخص ب را "مشکلی می دانند، که توانایی های جدی او با مشکل روبرو می شود". معنی کلمات دیگر این لیست نیز در اکثر موضوعات بین لیست الف و لیست ب تغییر می کند. کلماتی مانند "تکانشی" و "انتقادی" در لیست الف معنی مثبت می گیرند، اما با لیست ب معنی منفی می گیرند.