تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

لو ویگوتسکی

لو ویگوتسکی یک روانشناس مشهور در زمینه روانشناسی رشد می باشد که علت این شهرت را می توان به موارد زیر دانست:

نظریه منطقه رشد پروگزیمال

لو ویگوتسکی

Lev Vygotsky

نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی ویگوتسکی

  • نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی ویگوتسکی نیز یکی از معروف ترین نظریه های او در حوزه رشد است.
  • این نظریه به تاکید فرهنگ و اجتماع بر یادگیری تاکید دارد.

ویگوتسکی نظریات مهم زیادی در حوزه روانشناسی رشد ارائه داده است که یکی از این نظریه ها، نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی وی است. در ادامه این نظریه را به طور کامل برایتان قرار داده ایم.

نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی

نظریه فرهنگ اجتماعی اجتماعی از کار بنیانگذار روانشناس لو لو ویگوتسکی بوجود آمد، وی معتقد بود که والدین، ​​مراقبان، همسالان و به طور کلی فرهنگ، مسئول توسعه عملکردهای درجه بالاتر هستند. به گفته ویگوتسکی، یادگیری براساس تعامل با افراد دیگر است. هنگامی که این اتفاق افتاد، اطلاعات سپس در سطح فردی ادغام می شوند.
نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی نه تنها بر چگونگی تأثیر بزرگسالان و همسالان بر یادگیری فردی متمرکز است، بلکه همچنین بر چگونگی تأثیر باورها و نگرش های فرهنگی بر نحوه یادگیری تأکید دارد. لو ویگوتسکی اظهار داشت که توسعه انسانی ناشی از تعامل پویا بین فرد و جامعه است. از طریق این تعامل، کودکان به تدریج و به طور مداوم از والدین و معلمان یاد می گیرند. با این حال، این یادگیری از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

توجه به این نکته مهم است که نظریه ویگوتسکی بر پویایی این تعامل تأکید دارد. جامعه فقط افراد را تحت تأثیر قرار نمی دهد؛ مردم همچنین جامعه خود را تحت تأثیر قرار می دهند. نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی یک نظریه نوظهور در روانشناسی است که سهم مهم جامعه در رشد فردی را بررسی می کند. این نظریه بر تعامل بین افراد در حال توسعه و فرهنگی که در آن زندگی می کنند تأکید دارد. نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی  همچنین حاکی از آن است که یادگیری انسان تا حد زیادی یک فرایند اجتماعی است.

نظریه فرهنگی اجتماعی تاریخی نه تنها بر چگونگی تأثیر بزرگسالان و همسالان بر یادگیری فردی متمرکز است، بلکه همچنین بر چگونگی تأثیر باورها و نگرش های فرهنگی بر نحوه یادگیری تأکید دارد.
به گفته ویگوتسکی، کودکان با محدودیت های اساسی بیولوژیکی در ذهن متولد می شوند. با این حال، هر فرهنگی "ابزارهای تعدیل فکری" را ارائه می دهد. این ابزارها به کودکان این امکان را می دهد تا از مهارت های خود به روشی متناسب با فرهنگی که در آن زندگی می کنند استفاده کنند. به عنوان مثال، در حالی که یک فرهنگ ممکن است بر راهبردهای حافظه مانند یادداشت برداری تأکید کند، دیگری ممکن است از ابزارهایی مانند به خاطر سپردن یا حفظ کردن استفاده کند.