تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

تست تشخیص اوتیسم منتشر شد

دیوید کلب

دیوید کلب یک روانشناس حوزه آموزش و تربیت است که علت شهرت وی را می توان به موارد زیر دانست:
نظریه یادگیری تجربی
سبک های یادگیری تجربی

دیوید کلب

David A. Kolb

بیوگرافی

  • تولد: 12 دسامبر 1939 در مولین، ایلینوی
  • ملیت: آمریکایی
  • حرفه علمی: روانشناسی و آموزش
  • علت شهرت: نظریه یادگیری تجربی (ELM)

دیوید کلب یک روانشناس آمریکایی است که بیشتر در حوزه آموزش و تربیت کار کرده است. او نظریه یادگیری تجربی را مطرح نمود و به همین دلیل بسیار معروف شد. با ما همراه شوید تا به شرح کامل او زندگی او بپردازیم.

دیوید کلب کیست؟

دیوید کلب روانشناس و نظریه پرداز تعلیم و تربیت است که شاید بیشتر بخاطر نظریه یادگیری تجربی شهرت دارد. کلب علاوه بر توسعه نظریه ای که نحوه یادگیری تجربی را توصیف می کند، به دلیل داشتن سبک یادگیری که تا امروز در بین مربیان بسیار محبوب است، شناخته شده است. مشارکت های اصلی وی در زمینه روانشناسی عبارتند از:

نظریه یادگیری تجربی

سبک های یادگیری کلب

زندگینامه کلب

دیوید آلن کلب (متولد 12 دسامبر 1939 در مولین، ایلینوی) نظریه پرداز آموزشی آمریکایی است که توجه و نشریات وی بر یادگیری تجربی، تغییرات فردی و اجتماعی، پیشرفت شغلی و آموزش مدیران و متخصصان متمرکز است. وی بنیانگذار و رئیس سیستم های یادگیری مبتنی بر تجربه (EBLS) است و همچنین استاد برجسته رفتار سازمانی در دانشکده مدیریت ودر هید در دانشگاه Case Western Reserve در کلیولند، اوهایو است.

زندگینامه تحصیلی و شغلی کلب

کلب لیسانس خود را از کالج ناکس در سال 1961 و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در سال های 1964 و 1967 در روانشناسی اجتماعی دانشگاه هاروارد دریافت کرد.

حمایت و انتقاد نظریه سبک های یادگیری کلب

در یک تحقیق دانشجویی در سال 1973، کلب و گلدمن دریافتند که بین سبک های یادگیری دانش آموزان و رشته مورد نظرشان ارتباط وجود دارد. دانشجویانی که قصد داشتند در رشته انتخابی خود فارغ التحصیل شوند، سبک های یادگیری داشتند که به شدت با زمینه های مورد علاقه آنها مرتبط بود. به عنوان مثال، دانشجویانی که وارد رشته های مدیریت می شوند سبک تطبیق دهنده بیشتری دارند، در حالی که افرادی که درجات ریاضی را دنبال می کنند، رویکرد بازتاب کننده یا تحلیلی دارند. همچنین نتایج نشان داد که دانشجویانی که رشته مطابق با سبک یادگیری خود را دنبال می کردند نسبت به دانشجویانی که رشته مطابق با سبک یادگیری خود را دنبال نمی کردند، نسبت به رشته خود تعهد بیشتری داشتند. مفهوم سبک های یادگیری توسط بسیاری مورد انتقاد قرار گرفته است و کارشناسان معتقدند که شواهد کمی برای اثبات وجود سبک های یادگیری وجود دارد.

یک مطالعه در مقیاس بزرگ بیش از 70 نظریه مختلف سبک یادگیری را بررسی کرد و نتیجه گرفت که هر یک از تحقیقات مدرک معتبر کافی برای پشتیبانی از ادعاهای خود را ندارند. مربی مارک اسمیت استدلال کرد که مدل کلب تنها با شواهد تجربی ضعیف پشتیبانی می شود و روند یادگیری در واقع بسیار پیچیده تر از آنچه تئوری ارائه داده است، می باشد. وی همچنین خاطرنشان کرد که این تئوری نمی تواند به طور کامل تصدیق کند که چگونه تجارب و فرهنگ های مختلف ممکن است بر روند یادگیری تأثیر بگذارند.