اطلاع از تخفیف ها و تست های جدید در اینستاگرام
لوگوی ای سنج ورود و ثبت نام
داشبورد
پروفایل من
آزمون های من
گردش حساب
امتیاز من
خروج
ورود در سایت
ثبت نام در سایت

تست سبک های مقابله با استرس (CSI) | آنلاین


تست مدیریت استرس روش هایی که هنگام مواجهه با استرس به کار می برید را سنجیده و راهکارهایی را متناسب با آن ارائه می دهد. حتما تمرین های کاربردی ارائه شده در انتهای تفسیر خود را مطالعه و با دقت کامل آن ها را به مدت شش ماه انجام دهید.

تست سبک های مقابله با استرس

تست سبک های مقابله با استرس نخستین بار توسط توبین بر اساس نظریه فولکمن و لازاروس تهیه شده است. این تست دارای 72 سوال می باشد که به صورت 5 گزینه ای تنظیم شده است. تست سبک های مقابله با استرس از اعتبار و روایی بین المللی خوبی برخوردار بوده و در بسیاری از پژوهش ها مورد استفاده قرار گرفته است.

این مقیاس شامل 4 مولفه اصلی یعنی راهبردهای رویارویی مساله مدار، راهبردهای رویارویی هیجان مدار، راهبردهای اجتنابی مساله مدار و راهبردهای اجتنابی هیجان مدار است. 4 مولفه یاد شده در مجموع 8 بعد مقابله با استرس را می سنجد. در زیر 8 بعد تست سبک مقابله با استرس آورده شده است:

 

استرس چیست؟

استرس واکنش های بدن به موقعیت های خطرناک است. این موقعیت ها ممکن است واقعی و یا غیر واقعی باشند. هنگامی که احساس تهدید می نمایید واکنش شیمیایی در بدن این امکان را می دهد تا بتوانید از صدمات احتمالی جلوگیری کنید. این واکنش ها به عنوان واکنش های جنگ و گریز و یا واکنش استرس شناخته می شود.

هنگام پاسخ به استرس ضربان قلب افزایش یافته و فرد نفس نفس می زند. در این حالت عضلات سفت شده و فشار خون بالا می رود. بنابراین طی این فرایند بدن برای مقابله و روبه رو شدن با تهدید آماده می شود.

توجه- عوامل استرس زا زندگی اغلب به عنوان وقایع منفی توصیف می شوند (فوت یک دوست عزیز، از دست دادن شغل، طلاق و غیره). با این حال، تغییرات مثبت در زندگی (ازدواج، تولد فرزند، مهاجرت، شغل جدید و غیره) نیز می تواند عوامل استرس زای زندگی باشد.

 

علائم استرس 

استرس می تواند بر تمام جنبه های زندگی شما از جمله احساسات، رفتارها، توانایی تفکر و سلامت جسمی شما تأثیر بگذارد. هیچ بخشی از بدن مصون نیست. اما ، به دلیل اینکه افراد با استرس متفاوت رفتار می کنند، علائم استرس می تواند متفاوت باشد. علائم می تواند مبهم باشد و ممکن است همان مواردی باشد که ناشی از شرایط پزشکی است. بنابراین مهم است که در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است هر یک از علائم ذیل استرس را تجربه کنید.

 علائم عاطفی استرس: به راحتی آشفته و ناامید شدن، احساس غرق شدن، مثل اینکه کنترل خود را از دست می دهید یا نیاز به کنترل دارید، در آرام کردن ذهن خود مشکل دارید، احساس بد بودن در مورد خود (اعتماد به نفس پایین)، تنهایی، بی ارزشی، دوری از دیگران

 علائم جسمی استرس: انرژی کم، سردرد، مشکلات معده از جمله اسهال ، یبوست و حالت تهوع، درد و لرزش عضلات، درد قفسه سینه و ضربان قلب سریع، بیخوابی، سرماخوردگی و بیماری های عفونی، از دست دادن میل جنسی، عرق کردن دست و پا، خشکی دهان و مشکل در بلع

 علائم شناختی استرس: نگرانی مداوم، افکار سریع، فراموشی و بی نظمی، عدم توانایی تمرکز، قضاوت ضعیف، بدبین بودن یا دیدن نقاط منفی

 علائم رفتاری استرس: تغییر در اشتها ؛ زیاد خوردن یا کم خوردن، اجتناب از مسئولیت ها، افزایش مصرف الکل، مواد مخدر یا سیگار، رفتارهای عصبی تر مانند تیک ها و خشم

 

پیامدهای استرس طولانی مدت چیست؟

هر چند وقت یک بار استرس اندک، نگران کننده نیست. با این وجود استرس مزمن، می تواند باعث ایجاد یا تشدید بسیاری از مشکلات جدی سلامتی شود. برخی از این مشکلات در زیر لیست شده اند:

  • مشکلات بهداشت روانی؛ افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیتی
  • بیماری قلبی عروقی؛  فشار خون بالا، ضربان قلب غیر طبیعی، سکته قلبی و سکته مغزی
  • چاقی و سایر اختلالات خوردن
  • مشکلات قاعدگی
  • اختلال در عملکرد جنسی؛  ناتوانی جنسی و از بین رفتن میل جنسی در مردان و زنان
  • مشکلات پوستی و مو؛  آکنه، پسوریازیس و اگزما و ریزش دائمی مو
  • مشکلات دستگاه گوارش؛  گاستریت و کولیت روده

سبک های مقابله با استرس

مقابله با استرس به فرایند رفتاری افراد برای مقابله با تهدیدهای بیرونی و درونی اشاره دارد. این تهدیدها تنها به مواردی که می توانند به سلامت جسمی فرد آسیب بزنند، محدود نمی شوند. برخی از تهدیدها ممکن است شخصیت، هویت، جهان بینی و اعتقادات درونی ما را مورد هدف قرار دهند.

طیف گسترده ای از موقعیت ها می تواند برای ما تهدید به شمار برود. به عنوان مثال طرد شدن در یک روابط عاشقانه، ترک تحصیل، عدم موفقیت در کنکور، طلاق، تجاوز به حریم شخصی و ... همه انواعی از تهدید می باشند که برای ما استرس زا هستند. سبک مقابله روشی است که ما برای رهایی از این استرس ها به کار می گیرم. هرچه شدت و قوت این تهدیدها بیشتر باشد باید از مقابله های موثرتری استفاده کنیم.

انواع مهارت های مقابله ای

سبک های مقابله ای زیادی وجود دارد که افراد از آنها استفاده می کنند. هریک از این سبک ها بسته به ماهیت وضعیت استرس زا و شخصی که از آنها استفاده می کند، اثربخشی متفاوتی دارد. راهبردهای مقابله با استرس در افراد مختلف متفاوت است. به طورکلی دو راهبرد اصلی در واکنش به موقعیت های استرس زا وجود دارد. هر دو این سبک ها می تواند به صورت رویارویی و یا اجتنابی باشد:

 سبک مقابله ای مساله مدار (Problem-Focused )

افرادی که استراتژی مقابله ای  مساله مدار استفاده می کنند، خودشان روی مسئله متمرکز می شوند و تلاش می کنند تا علت اصلی پریشانی را برطرف کنند. این کار می تواند تجزیه و تحلیل وضعیت، استفاده از تجربیات و دانش قبلی  و یا صحبت با کسی باشد که تأثیر مستقیمی بر اوضاع می گذارد.

 سبک مقابله ای هیجان مدار (Emotion-Focused )

افرادی که از استراتژی مقابله هیجان مدار استفاده می کنند، انرژی خود را روی هیجانات خود متمرکز می کنند تا خود مشکل. در این حالت ، فرد می تواند از مکانیزم هایی مانند دلگرمی، خیال پردازی یا تفکر جادویی، جلوگیری از انکار، سرزنش یا جستجوی حمایت اجتماعی استفاده کند.

 

 مثال عملی برای یادگیری انواع راهبردها

ایمیل خود را باز می کنید تا بررسی عملکرد سالانه خود را ببینید. در این بررسی آمده است كه شما در چندین زمینه كمتر از حد متوسط هستید و از این امر تعجب می کنید! زیرا فکرتان این بود که عملکرد خوبی دارید. احساس اضطراب و ناامیدی می کنید. حالتی که شما تجربه می کنید استرس است. این واقعه شما را نارحت و منفعل می کند. بنابراین باید برای آن چاره ای بیندیشید. دو راهبرد زیر را ممکن است انتخاب کنید:

 مقابله مساله مدار: شما پیش رئیس می روید و در مورد کارهایی که می توانید برای بهبود عملکرد خود انجام دهید صحبت می کنید. شما یک نقشه واضح تهیه کرده اید که در انجام بهتر امور کمکتان می کند و احساس اطمینان بیشتری در مورد توانایی خود برای موفقیت خواهید داشت.

 مقابله هیجان مدار: شما وقت ناهار را برای خواندن کتاب می گذرانید تا خود را از پیش بینی های فاجعه آمیز که می خواهید اخراج شوید و بی خانمان شوید، منحرف کند. بعد از کار، خانه را تمیز می کنید تا بتوانید احساس بهتری داشته باشید.

نکته بسیار مهم- راهبرد اول می تواند کمک کند تا شما مساله را به روش منطقی حل کنید. راهبرد دوم مانند مسکن عمل می کند. مشکل همچنان پابرجاست. البته گاهی لازم است ابتدا از راهبرد هیجان مدار برای آرام شدن و جمع و جور کردن خود استفاده کنیم. بعد در زمان مناسب راهبرد مساله مدار را پیش بگیریم.

 

درست است که مقابله مساله مدار می تواند مشکلات را حل و فصل نماید. اما استراتژی هیجان مدار نیز مهم است. بعضی اوقات ما قادر به تغییر اوضاع خود یا تأثیرگذاری بر مشکلی که تجربه می کنیم، نیستیم. در این موارد، مهم است که به خودمان توجه نموده و سعی کنیم استرس را به روش دیگری مدیریت نماییم. به طور کلی راهبردهای مقابله ای به ما کمک می کند تا استرس و پیامدهای آن را در خود کاهش دهیم. با استفاده از تست مدیریت استرس در سایت ای سنج می توانید راهبردهای مقابله خود با استرس را بررسی نموده و ببینید که چگونه استرس هایتان را مدیریت می کنید. با انجام تمرین های ارائه شده می توانید نقاط ضعف خود را تغییر داده و گامی موثر در راستای سلامتی تان بردارید.

 


آزمون های مشابه



شماره تماس : 02144483904
آدرس ایمیل : info [ at ] esanj.ir
×

دنبال چه آزمونی میگردی ؟