تست رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ)




مقدمه

نمرات شما در یک نگاه


%
0
نظام پرداخت
%
0
نوع شغل
%
0
فرصت های پیشرفت
%
0
جو سازمانی
%
0
سبک رهبری
%
0
شرایط فیزیکی

نظام پرداخت

هرچه به مقدار دستمزد و فرصت های ترفیع افزوده شود، تعداد بیشتری از نیازها را کامروا می کند و این کامروایی شخصی، کامروایی شغلی را نیز به دنبال دارد. علاوه براین بالا بودن دستمزد و فرصت های ترفیع، خود نشان دهنده سطح شغلی بالا است و افراد دارای چنین موقعیت هایی به خودی خود از تشخص اجتماعی بالایی برخوردارند و این تشخص اجتماعی بالا می تواند رضایت آن ها را در پی داشته باشد.

0

متوسط

شما نمره ی 58.3 از 100 را کسب کرده اید. این نمره در حد متوسط است و نشان دهنده رضایت نسبی شما از نظام پرداخت سازمانی است که در آن مشغول به کار هستید.

به نظر می رسد حقوق دریافتی شما بخش قابل توجهی از نیازهای تان را بر طرف می کند ولی در عین حال احساس می کنید میزان حقوق و مزایای دریافتی تان کمتر از میزان کاری است که برای سازمان انجام می دهید. احتمالاً مزدی برابر با زحماتتان دریافت نمی کنید و همین موضوع شما را بر سر دوراهی ترک شغل و یا ادامه دادن به امید دریافت حقوق بیشتر قرار دهد.

هنگامی که به این موضوع فکر می کنید که مدیران شما از لحاظ حقوق و دستمزد بین شما و دیگر همکارانتان فرق می گذارند، دچار نوعی احساس سرخوردگی شده و یا کمی دلسرد می شوید. همین امر می تواند برای شما تبدیل به دلیلی شود که وقت کمتری برای کار خود بگذارید و یا دقت کمتری روی کیفیت کار خود داشته باشید.

به نظر می رسد که سازمان شما کمتر از سازمان های دیگر مزایایی مانند سفرهای تفریحی، بن های تخفیف، امتیازات ویژه سازمانی برای شما در نظر می گیرد و طبیعتاً شما احساس می کنید که این میزان مزایا در برابر زمان و انرژی که شما برای کار خود صرف می کنید، کافی نیست.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند تا حدودی باعث نارضایتی در شما بشود، این است که احتمالاً گهگاه احساس می کنید شغلی با این حد متوسط از حقوق و مزایا، تشخص اجتماعی لازم را ندارد.


نوع شغل
0

بسیار زیاد

شما نمره ی 100 از 100 را کسب کرده اید. این نمره بسیار بالاتر از حد متوسط است و نشان می دهد که شما رضایت بالایی از نوع شغل خود دارید.

به نظر می رسد شما شغلی متناسب با توانایی ها و ویژگی های فردی خود انتخاب کرده اید. همین موضوع می تواند به افزایش راندمان کاری شما کمک کند و در نتیجه باعث می شود زودتر در شغل خود پیشرفت کنید و با نشان دادن توانایی و مهارت های خود بتوانید توجه مدیر یا سرپرست خود را جلب کنید و از مزایای بیشتری برخوردار شوید.

شما از عملکرد خود در این شغل رضایت بالایی دارید. این موضوع علاوه بر اینکه به افزایش سلامت روان شما کمک می کند، از این جهت که باعث می شود حس ناکارآمدی را کمتر تجربه کرده و کمتر از خود انتقاد مخرب کنید، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و در نتیجه رضایت بیشتری از زندگی را نیز تجربه خواهید کرد.

هماهنگی شخصیت و شغل شما باعث شده نسبت به شغل خود اشتیاق زیادی داشته باشید و فعالیت های مرتبط با آن را با کیفیت و دقت بیشتری انجام دهید. این موضوع نه تنها برای شما، بلکه برای سازمان تان نیز نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

علاقه شما به کارتان، علاوه بر اینکه باعث شکوفایی خلاقیتتان می شود، همچنین باعث می شود نسـبت به سازمان متعهد و قـدردان و نسبت به کارتان دلگرم باشید. این تعهد و پایبندی باعث می شود نظم بیشتری را در کار خود نشان دهید و کمتر درگیر مسائلی از قبیل غیبت از کار و مرخصی های بیش از اندازه شوید.


فرصت های پیشرفت

  • برای ایجاد فرصت های برابر شغلی و جلوگیری از ایجاد جو رقابتی منفی در سازمان، بهتر است موارد زیر را مد نظر قرار دهید.
  • برای تعیین عملکرد شغلی و شیوه های ارتقای کارکنان، ملاک های اندازه پذیر و عینی در نظر بگیرید.
  • فرصتی برابر ایجاد کنید تا همه کارکنان بتوانند در حوزه تخصصی خود مهارت و دانش بیشتری کسب کنند.
  • هنگام ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان و یا تصمیم گیری برای ارتقاء درجه آنها، قضاوت شخصی خود را به حداقل برسانید و براساس معیارهای از پیش تعیین شده این کار را انجام دهید.
  • از مهارت های ارتباطی صحیح کمک بگیرید و رابطه همدلانه و مبتنی بر اعتماد متقابل برا بین خودتان و کارکنانتان ایجاد کنید، در عین حال لازم است به رابطه بین کارکنان با یکدیگر نیز توجه داشته باشید و آن را به شکل سازنده ای مدیریت کنید.

0

زیاد

در این بخش شما نمره 75 از 100 را کسب کرده اید. این نمره بالاتر از حد متوسط است و نشان دهنده رضایت نسبتاً بالای شما در این بخش می باشد.

به نظر می رسد که ارتقا و پیشرفت در سازمان شما تا حد نسبتاً زیادی با توجه به دانش، شایستگی و مهارت افراد صورت می پذیرد و این موضوع از نظر شما تا حدودی عادلانه است. همچنین در سازمان شما معمولاً جو رقابتی نسبتاً مثبتی وجود دارد که در آن افراد برای دست یافتن به سطوح بالاتر و ارتقای مقام و حقوق خود، به بهبود فعالیت های خود و گسترده کردن حوزه های فعالیتی خود می پردازند و اگرچه گاهی برخی از اعضای سازمان از شیوه های منفی رقابتی مانند پایین کشیدن دیگری برای بالا رفتن خود، استفاده می کنند، با این حال به نظر می رسد این شیوه، رویه معمول سازمان شما نمی باشد.

یکی از عوامل مهمی که می تواند باعث تقویت این جو رقابتی مثبت شده باشد، تدوین ملاک های واضح و واقعی از طرف مدیران سازمان برای ارزیابی عملکرد شغلی افراد و شیوه های ارتقاء درجه سازمانی است. هرچقدر این ملاک ها مشخص تر و عینی تر باشد، باعث می شود که شما کمتر دچار سردرگمی شوید، حوزه فعالیت های شما را مشخص تر می کند و باعث می شود بتوانید در آن حوزه بهتر عمل کنید، دانش خود را افزایش دهید، مهارت کسب کنید و سریع تر به حدی برسید که بتوانید ملاک های مورد نیاز برای ارتقای مقام و حقوق را کسب کنید.


جو سازمانی
0

بسیار زیاد

شما در این بخش نمره 87.5 از 100 را کسب کرده اید. این نمره بسیار بالاتر از حد متوسط است و نشان دهنده ی این موضوع است که شما از جو سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، رضایت بسیار بالایی دارید.

اکثر افراد به احساس تعلق گروهی نیاز دارند، به نظر می رسد جو سازمان شما به گونه ای است که توانسته تا حد زیادی این نیاز را ارضاء کند و در شما این احساس را ایجاد کند که بخشی از یک گروه هستید. در سازمان شما این فرصت ایجاد شده که روابط معناداری با دیگران برقرار کنید، از دیگران حمایت کافی دریافت کرده و متقابلاً دیگران را حمایت کنید، در نتیجه به صورت ثمربخشی با یکدیگر همکاری می کنید.

احتمالا همکاران شما افراد نسبتاً باثباتی هستند و رفتارهای قابل پیش بینی آنها به شما کمک می کند ارتباط بهتر و مثبت تری با آنها برقرار کنید. به نظر می رسد شما و همکارانتان مرزهای ارتباط با یکدیگر را به خوبی می شناسید و سعی می کنید به مرزهای یکدیگر احترام بگذارید.

علاوه بر این، اعتماد متقابلی (که برپایه صداقت ایجاد می شود) که بین شما و همکارانتان وجود دارد، باعث به وجود آمدن رقابت مثبت و دوستانه ای می شود که عملکرد شما و سازمان را بهبود می بخشد.


سبک رهبری

باید به این نکته توجه داشت که بهترین سبک رهبری که در همه موقعیت ها مناسب باشد، وجود ندارد؛ بلکه سبک رهبری مناسب، رابطه ی زیادی با شرایط و موقعیت آن سازمان، فرهنگ موجود در سازمان و بلوغ سازمانی کارکنان دارد و رضایت شغلی ناشی از آن براساس میزان تناسب رفتار رهبر با توان و تمایل کارکنان و متغیرهای تعیین کننده وضعیت سنجیده می شود. به همین دلیل در موقعیت ها و شرایط مختلف سبک های رهبری متفاوتی می توانند مناسب باشند. با این حال پژوهش های بسیاری نشان داده اند که بهترین سبک رهبری که منجر به رضایت شغلی بالایی می شود، سبک رهبری واگذار کننده است. البته بهتر است این نوع از رهبری در ارتباط با افرادی که تجربه‌ی پایین دارند، صلاحیت ندارند یا اطلاعاتی از موقعیت ندارند، کمتر مورد استفاده قرار گیرد و نظرات از بخشی از اعضای تیم خواسته شود که اشتیاق بالا دارند، از اطلاعات کافی برخوردارند و توانایی بالایی نسبت به دیگران کسب کرده‌اند.

0

زیاد

شما در این بخش نمره 62.5 از 100 را کسب کرده اید. این نمره بالاتر از حد متوسط است و نشان دهنده ی رضایت نسبتاً بالای شما از سبک رهبری مدیران تان می باشد. احتمالاً در سازمان شما، روابط شغلی شما با مدیرانتان تا حد زیادی با اعتماد متقابل همراه است. به نظر می رسد مدیران تان اغلب به نظرات شما و دیگر کارمندان احترام می گذارند. همچنین آنها به احساسات شما اهمیت می دهند و سعی می کنند در جهت بهبود وضعیت روحیه شما و دیگر کارکنان اقدامات لازم را انجام دهند. به طور کلی می توان گفت غالباً یک جو همدلانه و ارتباط دو طرفه بین شما و مدیرانتان برقرار است.

به نظر می رسد سرپرست شما معمولاً علمكرد خوب را مبنا قرار می دهد، تا حد زیادی بـه كاركنـان خـود توجـه شخصي نشان می دهد، معمولاً امكان دريافت بازخورد را فراهم می سازد و به نظرات كاركنـان خود گوش می دهد.

احتمالاً در سازمان شما، مدیران و سرپرستان اهداف را براي مجموعه تا حدودی روشن و شفاف کرده اند و كاركنـان نيـز بـا هدفها تقریباً آشنا هستند و می دانند به چه سمت و سويي باید حركت كنند تا بتوانند با انگيزه بيشتري براي نيل به اهداف سازمان كار كنند.

همچنین به نظر می رسد مدیران شما در تدوين اهـداف سازمان از نظرات شما و دیگر كاركنان خود تاحدودی استفاده می کنند و شما را مشارکت می دهند تا در جهـت رسـيدن بـه جـو مطلوب سازمان گامي موثر برداشته شود.


شرایط فیزیکی

صدا

  • صدایی که در محیط کاری پخش می شود، مداوم باشد فرد با آن سازگار می شود و حتی این صدای مداوم باعث افزایش تلاش بدنی و انرژی او می شود.
  • حداکثر صدا در محیط کاری باید 85 یا 90 دسیبل باشد و صداهای بلندتر از آن باعث آسیب جسمانی می شوند.
  • اگر صدا در محیط کاری به صورت متناوب کم و زیاد شود، سازگاری با آن از انرژی کارکنان می کاهد و باعث کاهش عملکرد آنها می شود. احتمالاً در این خصوص، هرچقدر که دشواری کار بیشتر و توانایی فرد کمتر باشد، کاهش عملکرد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

موسیقی

  • برخلاف باور عموم مردم، این ادعا که پخش موسیقی در محیط کار باعث افزایش عملکرد می شود، اثبات نشده است. به ویژه در سازمان هایی که نوع کار کارکنان آن نیاز به فعالیت های ذهنی و تمرکز دارد، پخش موسیقی می تواند منجر به کاهش کیفیت کار بشود.
  • اکثر کارکنان کارخانه ها ترجیح می دهند در محیطی کار کنند که موسیقی، پخش می شود.
  • اکثر کارگران در محیط کاری کوش کردن به موسیقی بی کلام را به گوش دادن به موسیقی صدایی ترجیح می دهند.
  • هرچه سن کارمندان و کارگران بیشتر باشد، کمتر ترجیح می دهند که در هنگام کار در محیط، موسیقی پخش شود. پژوهش ها نشان می دهد پخش موسیقی باعث می شود راندمان کارکنان جوان تر که به تازگی به شغلی روی آورده اند و هنوز کارهای ساده یا یکنواخت تری را انجام می دهند، افزایش یابد. ولی راندمان کاری کارکنان با سابقه و مجرب که به انجام کارهای پیچیده تری مشغول هستند، با پخش موسیقی تغییری نمی کند.

نور و روشنایی

ویژگی های روشنایی رضایت بخش برای محیط کار عبارتند از:

  • میزان نور مناسب باشد و در صورت استفاده از نورهای مصنوعی (مثل لامپ) از رنگ مناسب استفاده شود.
  • نور از نظر توزیع فرکانس مطلوب باشد و تمام محیط را پوشش دهد.
  • درخشندگی سطوح و بازتاب آنها  باعث آسیب به چشم ها و یا سر درد نشود.
  • سایه های مزاحم که باعث کاهش دید می شوند، از بین بروند.

تامين نور كافي و مناسب در محل كار موجب مي‌شود:

  • کارمندان رغبت بیشتری برای بودن در محیط کاری و انجام وظایف خود نشان دهند.
  • دقت و سرعت عمل کارمندان افزایش می یابد.
  • بازده و عملکرد کارمندان و در نتیجه سازمان افزایش می یابد.
  • سلامت چشم و قدرت بينايي کارمندان محفوظ مانده و خستگي اعصاب و سردردها کاهش پیدا می کند.
  • احتمال وقوع حادثه در هنگام کار پایین می آید.
  • رضایت شغلی کارکنان افزایش می یابد.

درجه حرارت

حرارت مطلوب برای کارهای مختلف عبارت است از:

  • کار سبک نشستنی در زمستان: 20 تا 23 درجه سانتی گراد
  • کار سبک نشستنی در تابستان: 24 تا 27 درجه سانتی گراد
  • کار نسبتاً سخت: 18 درجه سانتی گراد
  • کار بسیار سخت: 16 درجه سانتی گراد

میانگین درجه حرارت پیشنهادی:

  • در تابستان: 22 درجه سانتی گراد
  • در زمستان: 20 درجه سانتی گراد

فضا و مکان

  • کارمندان برای آن که بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، باید به تمامی وسایل مورد نیاز برای انجام آنها دسترسی داشته باشند.
  • دادن فضای کافی و مناسب به کارمندان باعث می شود تا بدون ایجاد مزاحمت برای یکدیگر و با سرعت و دقت بیشتری کار خود را انجام دهند. که این امر خود باعث ایجاد رضایت در کارمندان و مدیران می شود.

نمایشگرها

توصیه هایی برای استفاده بهتر از نمایشگرها:

  • صفحه کامپیوتر باید به میزان 10 تا 22 سانتی متر پایین تر از سطح چشمان کارمندان باشد.
  • بهتر است در محیط کاری از صندلی هایی استفاده شود که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشند.
  • نمایشگرهای مورد استفاده، باید قابلیت تنظیم وضوح و روشنایی تصویر را داشته باشند.
  • بهتر است لایه ای مخصوص بر روی نمایشگر ها گذاشته شود تا اشعه های مضر آنها فیلتر شود.

رنگ و تزئینات

  • استفاده از رنگ های مناسب (نشاط آور و آرامش بخش) در محیط کار باعث کاهش غیبت های مکرر کارمندان، افزایش رضایت شغلی، افزایش دلبستگی و دلگرمی آنان به کار، کاهش خستگی چشم و کاهش خستگی عمومی بدن می شود.

0

زیاد

شما در این بخش نمره 66.7 از 100 را کسب کرده اید. این نمره بالاتر از حد متوسط است و نشان دهنده ی رضایت نسبتاً بالای شما از شرایط فیزیکی سازمانی است که در آن مشغول به کار هستید.

به نظر می رسد شما در محیط کاری خود تا حدودی فضای کافی در اختیار دارید تا بدون اینکه دیگران مزاحم شما شوند و یا برعکس، با تمرکز و دقت کافی بر روی کار خود متمرکز شوید. علاوه بر این، احتمالاً به اغلب تجهیزات لازم برای سهولت کارتان دسترسی دارید. این مسئله باعث می شود تا بازده کاری شما افزایش یابد و در نتیجه علاوه بر رضایت شخصی شما، رضایت مدیران شما را نیز به دنبال دارد.

همچنین به نظر می رسد مناسب بودن نسبی نور و روشنایی، درجه حرارت و شرایط محیطی محل کارتان باعث افزایش رغبت شما برای بودن در آنجا، کاهش خستگی، افزایش تمرکز و بازده شما شده است و از طرف دیگر سلامت جسم و روان شما نیز با وجود مناسب بودن شرایط فیزیکی محیط تان، تضمین می شود.

یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه، دکوراسیون و تزئینات محیط است. استفاده از رنگ های مناسب (نشاط آور و آرامش بخش) در محیط کارتان باعث شده تاحدودی روحیه و دلبستگی و دلگرمی شما به کار افزایش و خستگی چشمان و خستگی عمومی بدن تان کاهش یابد.


نمره کل

شما نمره 75 از 100 را کسب کرده اید. ممکن است در بعضی از خرده مقیاس های این آزمون نمره متوسط یا پایین گرفته باشید اما در مجموع نمره شما بالاتر از متوسط است و این نشان دهنده سطح نسبتاً بالای رضایت شغلی شماست.

 رضایت نسبتاً بالای شما از شغلتان نه تنها باعث عملکرد خوب شما می شود بلکه به افزایش سلامت جسمانی و روانی شما نیز کمک می کند. به نظر می رسد شما شغلی پیدا کرده اید که تقریباً متناسب با روحیات و توانایی هایتان است و با نشان دادن خلاقیت و مهارت های خود در این زمینه اغلب احساس سازنده بودن می کنید. البته ممکن است از برخی از جنبه های شغلتان کمی ناراضی باشید ولی باید توجه داشته باشید که علاوه بر دریافت حقوق و دستمزد در قبال کاری که انجام می دهید، با انجام وظایف خود مهارت های جدید تری نیز کسب می کنید و همین باعث می شود که کمتر درگیر احساس ناکارآمدی بشوید. به نظر می رسد حجم وظایفی که تجربه می کنید تا حدودی با توانایی ها و انگیزه هایتان همخوانی دارد و علیرغم تنش و استرس کاری که گاهی متحمل می شوید، اغلب از پس دشواری ها و چالش های شغل خود بر می آیید.

 اگرچه گهگاه ممکن است احساس خستگی و کسالت از مشغله هایتان داشته باشید، اما اغلب اوقات از بودن در این شغل و سپری کردن اوقات خود در محیطی که با ویژگی هایتان تا حد زیادی متناسب است، احساس رضایت می کنید.


راهکار ها و پیشنهاد ها

شما به خودی خود دارای رضایت شغلی نسبتاً بالایی هستید، با این حال برای حفظ آن در این سطح و یا افزایش آن می توانید راهکارهای زیر را به کار ببندید:

  • دانش تخصصی خود را در حیطه کاری خود افزایش دهید و همیشه از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به شغل خود با خبر باشید. این اصل نه تنها باعث بهبود عملکرد شما شده، از ایجاد حس ناکارآمدی در شما جلوگیری می کند. همچنین توجه سرپرست یا مدیرتان را به شما جلب کرده و باعث افزایش مزایای کاری شما می شود.
  •  تنها به پاداش های بیرونی اکتفا نکنید، انگیزه های درونی خود را بشناسید و سعی کنید آنها را تقویت کنید.
  •  ارزش و نقاط قوت شغل خود را بشناسید و از این طریق حس ارزشمند بودن را در خود تقویت کنید، تا هم شغلتان و هم زندگی تان برای شما معنای بیشتری پیدا کند.
  •  مهارتهای مقابله با استرس و تمرین های آرمیدگی و ریلکسیشن را یاد بگیرید و در زمان های استرس به کار ببندید.
  •  ابتکار عمل و خلاقیت خود را در حیطه ی کاریتان نشان دهید، تا از این طریق توجه سرپرستان و سازمان مربوطه را به خود جلب کنید. این کار به مرور باعث ترفیع مقام و یا پاداش بیشتر برای شما می شود.


رضایت شغلی بالا چه اثراتی دارد


  • افرادی که رضایت شغلی بالایی دارند، از سلامت جسمی و روانی بالاتری نیز برخوردارند و همین امر باعث عملکرد بهتر آنها در حیطه کاری می شود.
  •  اثرات رضایت شغلی بالا تنها محدود به سازمان و حوزه شغلی نمی شود، بلکه در خارج از سازمان و بر جنبه های دیگر زندگی فرد نیز تاثیر مثبت می گذارد.
  • چنانچه کارمندان و مدیران رضایت شغلی بالایی داشته باشند، کیفیت کار آنها بالا رفته و میزان تولید نیز افزایش می یابد.
  •  فردی که رضایت شغلی بالایی دارد، رضایت از زندگی و روحیه بالایی نیز دارد و بالطبع بهره وری او در همه زمینه ها افزایش می یابد.
  •  کارکنانی که رضایت شغلی بالایی دارند، نسبت به سازمانی که در آن کار می کنند تعهد پیدا می کنند و مسئولیت پذیری آنها بیشتر می شود.
  •  افراد با رضایت شغلی بالا، مهارت های جدید شغلی را به سرعت آموزش می بینند.


رضایت شغلی پایین چه عواقبی دارد


  • رضایت شغلی پایین باعث کاهش روحیه کارکنان و در نتیجه، کاهش بهره وری آنها و سازمان مربوطه می شود.
  •  کارکنان با رضایت شغلی پایین میل به غیبت کردن و یا تاخیر بر سر کار خود را نشان می دهند که این امر بهره وری سازمان را کاهش می دهد.
  •  تشویش، نگرانی و استرس از جمله مشکلات روحی است که به سرعت در افراد دارای رضایت شغلی پایین ظاهر شده و می تواند زمینه را برای ابتلای آنها به سایر اختلالهای روانشناختی و یا ایجاد مشکل در دیگر حوزه های زندگی  آنها (فردی، خانوادگی، اجتماعی) فراهم کند.
  •  افراد با رضایت شغلی پایین، بازنشستگی پیش از زمان معین را به عنوان یکی از راه های فرار از شغل و محیط کاری خود، انتخاب می کنند.