تست افسردگی کودکان و نوجوانان ماریاکواس (CDI)




نمرات شما در یک نگاه

%
0
عزت نفس منفی
%
0
احساس عدم لذت
%
0
مشکلات بین فردی
%
0
احساس بیهودگی
%
0
خلق افسرده





نمره کل

نمره ای که در این آزمون کسب کرده ای 57.4 درصد می باشد که فراتر از حد انتظار بوده و نشان می دهد که احتمالاً مبتلا به افسردگی هستی و لازم است برای درمان آن اقدام کنی چرا که عدم درمان آن می تواند تمام جنبه های زندگی ات را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بدتر شدن وضعیتت بشود. 




خلق افسرده

نمره ای که در این بخش کسب کرده ای 37.5 درصد می باشد که نمره زیادی است و نشان می دهد که گاهی اوقات دچار احساس غم و اندوه فراوانی می شوی؛ گاهی نیز پیش می آید که نمی توانی برای ناراحتی خود دلیلی پیدا کنی و این امر سبب ناراحتی بیشتر تو می شود.

به نظر می رسد یکی از نگرانی هایت این است که نکند اتفاق بد و غیر قابل پیش بینی برایت پیش بیاید، مثلاً خودت یا پدر و مادرت آسیب ببینید و همین امر سبب می شود که احساس اضطراب زیادی را تحمل کنی. به همین دلیل هم هست که معمولاً بیش از اندازه نگران سلامتی خودت یا اطرافیانت هستی و ممکن است با بروز علائم بدنی، برانگیخته و نگران شوی که نکند خودت یا عزیزانت دچار بیماری سختی شده باشید.

بسیار پیش می آید که دچار احساس تنهایی و بی ارزشی می شوی و به همین دلیل خیلی بیش از گذشته دوست داری که گریه کنی. گاهی اوقات پیش می آید که حتی زمانی که در جمع قرار می گیری نیز این احساس همراهت است و باعث می شود که نتوانی به خوبی با دوستان و اطرافیان خود در ارتباط باشی.

احتمالاً پرخاشگر و زودرنج تر از قبل شده ای، به طوری که احساس می کنی بعضی اتفاقات منفی بیش از حد معمول تو را عصبانی یا ناراحت می کند و باعث می شود که واکنش هایی نشان دهی که همراه با ناراحتی و خشم زیاد است. علاوه بر این در بسیاری از موارد پیش می آید که در برابر اتفاقات منفی اطراف احساس گناه داری و خود را مقصر می دانی.




احساس بیهودگی

نمره ای که در این بخش کسب کرده ای 66.7 درصد می باشد که نمره زیادی است و نشان می دهد که از احساس بیهودگی و ناکارآمدی نسبتاً زیادی رنج می بری. اغلب احساس می کنی که نمی توانی به خوبی از پس انجام کارهایت برآمده و آنها را به سرانجام دلخواهت برسانی. معمولاً برای انجام وظایف و فعالیت هایت احساس فشار کرده و فکر می کنی که کشش و تحمل لازم برای انجام آنها را نداری.

برای مثال به سختی می توانی برای وظایف و تکالیف درسی ات وقت بگذاری و آنها را تکمیل کنی. حتی ممکن است گاهی احساس کنی که درس هایت بسیار سخت هستند و در حد توان و فهم تو نمی باشند، به همین دلیل به نظر می رسد که اوضاع درسی ات نسبت به گذشته افت زیادی داشته است.

اغلب احساس خستگی زیادی می کنی، با این حال نمی توانی دلیل خاصی برای آن پیدا کنی؛ همین احساس خستگی مانع رسیدگی تو به کارهایت شده و در نتیجه ناکامی های بیشتری برایت به دنبال دارد. ایجاد ناکامی های پی در پی باعث می شود که بیشتر اوقات احساس کنی که لیاقت آن را نداری که موفق شده و یا اتفاق خوب و باب میلت برایت رخ دهد و این حس نیز به خودی خود سبب می شود که تلاش بسیار کمتری برای رسیدن به اهدافت انجام دهی.




مشکلات بین فردی

نمره ای که در این بخش کسب کرده ای 50 درصد می باشد که نمره زیادی است. به نظر می رسد معمولاً علاقه چندانی به حضور در جمع نداری و حتی سبب آشفتگی ات می شود. احتمالاً دوستان خیلی زیادی نداری و زمان زیادی را نیز با آنها نمی گذرانی. زیرا اغلب احساس می کنی که دوستان و همسالانت تو را درک نمی کنند و یا اینکه برخورد خوبی با تو ندارند. همچنین تصور می کنی توانایی لازم را برای اینکه بتوانی با دوستان نزدیکت راحت باشی و آن گونه که دلت می خواهد با آنها تعامل کنی، نداری.

احتمالاً احساس می کنی که توانایی کمی در جلب نظر دوستانت داری و نمی توانی با آنها رابطه خوبی برقرار کنی و آنها نیز به اندازه کافی به تو اهمیت نمی دهند. به همین دلیل برقراری ارتباط با آنها برایت کمی سخت شده است. کمی زودرنج شده ای، به طوری که بسیاری اوقات صحبت های عادی و بی منظورشان را به خودت گرفته و آنها را بیش از اندازه بزرگ جلوه می دهی.

احتمالاً در فعالیت های گروهی عملکرد چندان رضایت بخشی از خودت نشان نمی دهی و تمایل زیادی به تعامل با سایر افراد و تلاش برای رسیدن به هدف مشترک مورد نظر بروز نمی دهی. در نتیجه، معمولاً از حضور در جمع ها و یا این نوع فعالیت ها اجتناب می کنی. همچنین در زمان هایی که نیاز به کمک داری، برایت دشوار است که از دوستان و نزدیکانت برای دریافت کمک درخواست کنی.




احساس عدم لذت

نمره ای که در این بخش کسب کرده ای 66.7 درصد می باشد که نمره زیاد و نامطلوبی است. به نظر می رسد که از رویدادهای خوشایند زندگی ات لذت زیادی نمی بری. با وجود اینکه تفریح کردن را دوست داری ولی احساس می کنی که بازی ها و یا تفریحاتی که قبلاً انجام می دادی دیگر برایت مانند گذشته، لذت بخش نیست. بسیاری از مواقع احساس ناامیدی می کنی و فکر می کنی که بیشتر چیزها آن طور که دوست داری پیش نمی رود و ناکام خواهی ماند. حتی بعضی چیزهایی که قبلاً برایت دوست داشتنی بوده، دیگر از عمق وجود خوشحالت نکرده و از آن لذت نمی بری.

همچنین اغلب کارها و مسائلی که برای دیگران جالب بوده و باعث خوشحالی شان می شود، برایت چندان لذت بخش نیست و گاهی تو را کسل می کند. به طور کلی احساس می کنی سرگرمی زیادی نداری و هر چقدر تلاش می کنی که بتوانی خود را مشغول کنی، بیشتر احساس ناتوانی و ناامیدی می کنی. به نظر می رسد این احساس عدم لذت در تو سبب شده که نسبت به آینده کمی بی انگیزه شده و برای آن اهداف مشخصی نداشته باشی؛ زیرا این طور فکر می کنی که هر چقدر هم که تلاش کنی و پیروزی هایی بدست آوری، آنها سبب خشنودی ات نمی شوند.




عزت نفس منفی

نمره ای که در این بخش کسب کرده ای 70 درصد می باشد که نمره زیاد و نامطلوبی است. به نظر می رسد تصوری که از خودت داری، تا حد زیادی منفی است. به این معنا که از خودت چندان راضی نیستی و گاهی احساس می کنی خودت را به قدر کافی دوست نداری. تصور می کنی به اندازه دیگران توانا و دوست داشتنی نیستی و در نتیجه نسبت به آینده ات بدبین می باشی.

معمولاً به خاطر نگرانی و ترسی که از قضاوت شدن داری، نمی توانی در مقابل دیگران و نظراتشان، خودت را به خوبی ابراز کنی، در نتیجه خواسته ها و نظراتت را صادقانه بیان نمی کنی. گاهی به این خیال فرو می روی که کاش جای فرد دیگری بودی زیرا آنچه که اکنون هستی را دوست نداری. بسیاری اوقات ترجیح می دهی در جمع قرار نگیری، زیرا فکر می کنی که دوستان و یا اطرافیان، تو را به شکل منفی قضاوت می کنند و نظر مثبتی درباره تو ندارند. به همین دلیل هم هست که بیشتر کارهایی که انجام می دهی برای جلب نظر دیگران و یا اثبات خودت به آنها است. به نظر می رسد که شناخت نسبتاً کمی درباره نقاط قوت و توانمندی های خود داری و بیش از اندازه بر نقاط ضعفت تمرکز می کنی و این شناخت ناقص و ناکافی سبب شده عزت نفس منفی نسبتاً زیادی را تجربه کنی.




راهکار و توصیه ها
  • زمان هایی از روزت را به خواندن کتاب هایی درباره شیوه مقابله با افسردگی و یا گوش دادن به پادکست هایی در این باره اختصاص بده.
  • ورزش سبک و منظم روزانه را در برنامه خود بگنجان. ورزش منظم به دلیل اثرات فیزیولوژیکی که بر بدن دارد در کاهش نشانه های افسردگی تاثیر بسیار زیادی دارد.
  • زمان هایی را برای خودت سپری کرده، به کارهای مورد علاقه ات بپرداز و سعی کن از آنها لذت ببری.
  • هنگام هجوم افکار منفی، ذهنت را مجبور به مرور اتفاقات مثبت روزمره (هرچند کوچک) و یا خاطرات مثبت بکن.
  • از همنشینی با افراد منفی نگر (به ویژه همنشینی های طولانی مدت) اجتناب کن.
  • به جای مرور شکست ها و نقاط ضعفت، به نقاط قوت و موفقیت های خود فکر کرده و لیستی از آنها تهیه کن.
  • تمرینات آرامسازی (relaxation) و مراقبه که سبب افزایش تمرکز و آرامش ذهن می شود را آموخته و مرتباً انجام بده.
  • نسبت به خودت و ديگران سخت گير نباش.
  • ارتباط خود را با اطرافیان و نزدیکان بیشتر کرده و برای خوشحال کردن و محبت کردن به آنها برنامه ریزی کن.
  • به دنبال فرصتي باش که از ديگران تشکر کرده و از آنها تعريف کني.
  • از مقایسه زندگی خود با دیگران پرهیز کن؛ از آنجایی که از وضعیت واقعی زندگی دیگران اطلاع نداری، قضاوتت در این باره نادرست و سطحی خواهد بود.
  • گذشته غيرقابل تغيير است، بنابراين آن را رها کن، آينده را نيز به زمان خودش بسپار و لحظه هاي اکنون را درياب.



سخنی با والدین
  • در مورد افسردگی اطلاعات کسب کنید.
  • مسیر بهبودی کودک یا نوجوان افسرده شما ممکن است پر فراز و نشیب باشد، بنابراین صبور باشید.
  • خواهر و برادر فرزند افسرده‌تان را از خاطر نبرید.
  • برای کمک به فرزند افسرده خود، لازم است روحیه شاد و مثبت خود را حفظ کنید، بنابراین نیازهای خود را نادیده نگیرید.
  • سعی کنید فرزندتان را درک کرده و از تحت فشار قرار دادن او اجتناب کنید.
  • در طی روند درمان فرزندتان، به توصیه های درمانگر توجه کافی داشته باشید.
  • از مقایسه کردن فرزند خود با همسالان یا سایر افراد دوری کنید. این کار سبب خدشه وارد شدن به عزت نفس او می گردد.
  • از اعمال استانداردهای سخت گیرانه و سطح بالا در مورد فرزندتان جداً اجتناب کنید.
  • او را تشویق به فعالیت های بدنی کنید.
  • فرزند خود را تشویق به فعالیت های اجتماعی کنید.
  • مرتباً به فرزندتان یادآوری کنید که او را به همان صورت که هست، بدون هیچ قید و شرطی، دوست دارید.
  • فرزندتان را در محیط هایی که دارای جو بسیار رقابتی است، وارد نکنید.
  • حتماً زمان هایی از روزتان را به تفریح و وقت گذرانی با فرزندتان اختصاص دهید.



users

چنانچه نیاز به خدمات روانشناسی دارید

امیرحسین طهرانچی

دکتری روانشناسی تربیتی

اطلاعات بیشتر users