تست احساس تنهایی (SLFS)




نمره کل شما

نمره کسب شده توسط شما در این مقیاس 48.4 می باشد که کمی بیش از حد انتظار است و نشان می دهد که اگرچه شما درگیر احساس تنهایی شدید و ناتوان کننده ای نیستید، با این وجود گاهی دچار آن می شوید.

شما گاهی احساس تنهایی می کنید و تصور می کنید که دیگران آن گونه که لازم است به شما اهمیت نمی دهند و یا بخشی از انتظاراتی که از آنها دارید را برآورده نمی کنند؛ البته زمان هایی که محبتی را از فردی دریافت می کنید که انتظار آن را ندارید به این نتیجه می رسید که تصورتان اشتباه بوده است.

اگرچه حضور در جمع دوستان و نزدیکان به شما کمک می کند که بر احساس تنهایی خود غلبه کنید و سلامت روان بیشتری را تجربه نمایید، ولی گاهی پیش می آید که در برخی از جمع ها احساس غریب بودن و متفاوت بودن به شما دست می دهد و همین امر سبب می شود که نتوانید با افراد حاضر در آنجا به خوبی معاشرت کنید و با وجود اینکه در جمع حضور دارید احساس تنهایی کنید.

از طرفی، عدم حضور در گروه ها و اجتماعات رسمی و غیر رسمی مانند عضویت در گروه های کاری و یا گروه های دوستانه و نداشتن تایید افراد دیگر، باعث ایجاد احساس بی ارزشی زیادی در شما می شود و شما را بیش از پیش به کناره گیری از افراد و جمع ها سوق می دهد.

شما با وجود اینکه مشکل قابل توجهی در اعتماد کردن به دیگران ندارید ولی گاهی انتخاب دوست برایتان دشوار می شود زیرا احساس می کنید اغلب افراد اطرافتان اشتراکات کافی با شما ندارند و در نتیجه خودافشایی و صمیمیت برایتان سخت می شود.

ولی اگر اشتراکات لازم را با فرد مورد نظرتان داشته و یا ارزیابی مثبتی از شخصیت وی در ذهن خود داشته باشید، معمولاً ایجاد دوستی برایتان سخت نیست.

معمولاً در مواقعی که نیاز به کمک دارید، تعداد نسبتاً محدودی از اطرافیان و دوستانتان هستند که ترجیح می دهید از آنها کمک بخواهید زیرا با بیشتر آنها آن قدری رابطه صمیمانه ندارید که برای درخواست کمک احساس راحتی کنید.




راهکارها و پیشنهادات

با وجود اینکه نتایج تست شما قابل قبول است و نشان دهنده احساس تنهایی جدی و قابل توجهی در شما نیست، با این حال، از آنجایی که شما نیز کم و بیش درگیر آن هستید و برقراری روابط موثر و صمیمی با دیگران، علاوه بر هدفمند کردن زندگی، بر سلامت جسمی و روانی تاثیر بسزایی دارد؛ توصیه می کنیم برای کاهش هر چه بیشتر این مسئله اقدام کرده و راهکارهای زیر را جهت بهبود وضعیت خود به کار ببندید.

 

  • خودتان را بیشتر دوست داشته باشید و نقاط قوتتان را مرتباً به خودتان یادآوری کنید. اگر بتوانید با خودتان به صلح برسید، رابطه تان با دیگران نیز بهبود پیدا می کند.
  • در دوره هایی که به منظور آموزش مهارت های ارتباطی برگزار می شود، شرکت کنید و یا کتاب هایی را که به این منظور نگارش شده، مطالعه نمایید.
  • از دوستان نزدیک و یا اعضای خانواده تان درباره نقاط قوت و ضعف خود در ارتباط سوال کنید و سعی کنید آنها را بهبود ببخشید. به این وسیله می توانید بخشی از علت های دورنی که مانع ایجاد صمیمیت با دیگران می شود (مانند سبک ارتباطی پرخاش جویانه، بی اعتمادی، کمرویی و مواردی مانند اینها) را شناسایی و حل کنید.
  • با کمک یک متخصص، معیارها و انتظاراتی که از دیگران به عنوان یک دوست دارید را مورد بازنگری قرار دهید. معیارهای سختگیرانه و سطح بالا باعث سرخوردگی شما در دوستی ها شده و از ایجاد روابط موثر و صمیمانه جلوگیری می کند.
  • بعد از تعیین معیارهای معقولانه و واقع نگرانه برای انتخاب دوست، فعالیت ها و علاقه مندی هایتان را که دوست دارید با دوستانتان انجام دهید، مشخص کنید. سعی کنید در مکان ها و گروه هایی حضور پیدا کنید که افراد با علایق مشترک حضور دارند.
  • در کلاس هایی که موضوعشان مورد علاقه شما است ثبت نام کنید.
  • در فعالیت های داوطلبانه و عام المنفعه شرکت کنید. این گونه فعالیت ها بهترین مکان برای درگیر شدن با گروه و فعالیت های گروهی است. علاوه بر اینکه احساس مفید بودن به شما می دهد و شما را از حس تکراری و پوچ بودن رها می کند.
  • بهتر است فعالیت های داوطلبانه ای را انتخاب کنید که قصدشان کمک به افراد تنها است.
  • نگهداری از حیوانات خانگی یکی از فعالیت هایی است که به خوبی می تواند شما را سرگرم نگه داشته و احساس تنهایی تان را کاهش دهد.
  • رمان بخوانید و یا اینکه به پادکست ها و کتاب های صوتی که داستان روایت می کنند، گوش دهید.
  • سعی کنید چیزی خلق کنید. این کار نیز به شما انگیزه و هدف می دهد، علاوه بر اینکه احساس پوچی و بی ارزشی را از شما دور می کند.
  • برای انجام فعالیت های مورد علاقه تان منتظر همراهی دیگران نمانید. برای مثال اگر به پیاده روی یا سینما یا کافه علاقه دارید، برای آنها برنامه ریزی کنید و خودتان را به دیل عدم همراهی دیگران، محروم نکنید.  
  • سعی کنید در جمع ها از خود سانسوری دست بردارید و از چیزهایی که دوست دارید و یا برای شما مهم هستند، صحبت کنید.
  • از افراد منفی نگر، تحقیر کننده و به طور کلی افرادی که سلامت جسم و روان شما را تخریب می کنند دوری کنید.
  • سعی کنید ارتباطتان با دوستان قدیمی را احیا کنید و به صورت دوره ای قرار ملاقات هایی را با آنها ترتیب دهید.