تست فرسودگی شغلی گلدارد | ویژه روانشناسان (GBI)




فرسودگی شغلی
49.2%
فرسودگی خفیف

شما در این آزمون نمره ی 49.2 از 240 را کسب کرده اید. این نمره بالاتر از حد انتظار است و نشان دهنده این است که شما دچار فرسودگی شغلی شده اید. به نظر می رسد مشاور بودن تا حدودی با نیازها و یا ارزش های شما تداخل دارد. اگرچه معمولاً سعی می کنید در محیط کار خود ارتباط خوبی با همکاران و مراجعانتان برقرار کنید و کیفیت ارائه خدماتتان را افزایش دهید، با این وجود بسیار پیش می آید که از روند فعالیت های کاری تان احساس خستگی و تنش می کنید.

احتمالاً تاکنون درگیر برخی از نشانه های جسمانی فرسودگی شغلی اعم از بی خوابی، بی اشتهایی، سردردهای مزمن، مشکلات گوارشی و مواردی از این دست شده اید. به نظر می رسد این مشکلات ناشی از این است که فشار کاری زیادی را احساس می کنید و نتیجه کار نیز، آن گونه که انتظار دارید پیش نمی رود.

می توان گفت از لحاظ عاطفی و هیجانی برانگیخته تر از قبل هستید و بیش از گذشته درگیر احساساتی مانند خشم و غم می شوید. این مسئله تحریک پذیری شما را در برابر اتفاقات افزایش داده و شما را در برابر بیماری های جسمی و روانی آسیب پذیرتر از گذشته کرده است.

از آنجا که در حال حاضر رضایت شغلی نسبتاً کمی را تجربه می کنید، باید توجه داشته باشید که این موضوع می تواند روی روابط بین فردی شما نیز تاثیر بگذارد و منجر به ایجاد تنش در محیط خانه و یا دیگر جنبه های زندگی شما بشود.

به نظر می رسد یکی از عوامل مهمی که به فرسودگی شغلی شما دامن زده، این است که احساس خودکارآمدی شما پایین آمده، احتمالاً عملکرد خود را در کار روان درمانی چندان قابل قبول ارزیابی نمی کنید و یا اینکه احساس می کنید نتیجه ای درخور عملکردتان دریافت نکرده اید. شما همچنین در بسیاری از مواقع به سرزنش خودتان می پردازید و این عادت نیز به کاهش هرچه بیشتر احساس خودکارآمدی تان منجر می شود. بنابراین سعی کنید هنگام بازبینی عملکردتان، اول بپذیرید که شما نیز مانند دیگر افراد دچار خطا می شوید، سپس اشتباهاتتان را بررسی کرده و برای رفع آنها اقدام کنید.

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد تنش یا درگیری ذهنی نسبت به کارتان می شود این است که اغلب، انتظارات زیادی از خود دارید، به گونه ای که به نظر می رسد این انتظارات با توانایی ها و شرایطتان متناسب نیست، این مسئله ممکن است در ارتباط شما با همکاران و یا مراجعانتان نیز پیش بیاید، یعنی انتظاراتی از آنها داشته باشید که معقول و به جا نیست. لازم است شناخت ها و استانداردهای مرتبط با این مسئله را در خودتان شناسایی کرده و آنها را با شناخت های کارآمد و سازگار جایگزین کنید.

با وجود این که به نظر می رسد عملکرد شما از طرف خانواده، دوستان و یا همکاران تا حد زیادی پذیرفته شده و مورد تحسین قرار گرفته است، ولی ممکن است شما انتظار مقبولیت و حمایت شایسته تری داشتید که اکنون آن انتظارات برآورده نشده و این مسئله به عزت نفس شغلی شما تا حدودی لطمه زده است.

گاهی احساس می کنید در برقراری تعادل بین زندگی شخصی و شغلی تان چندان موفق نبوده اید، با این حال می توان گفت بیش از آنچه که خودتان تصور می کنید توانسته اید این دو جنبه از زندگی تان را مدیریت کنید. اگرچه ممکن است گاهی از برخی مسئولیت هایی که به عهده تان گذاشته می شود، بترسید و از زیر بار آنها شانه خالی کنید، با این وجود در بیشتر مواقع سعی می کنید وظایف تان را درست و بی نقص انجام دهید.


راهکار ها و پیشنهادها

با توجه به اینکه نمره شما در این آزمون نشان می دهد که شما از فرسودگی شغلی رنج می برید و با توجه به فرسایش روانی حاصل از کار درمان، توصیه می کنیم برای بهبود این وضعیت راهکارهای پیشنهادی در این بخش را به کار ببندید.

  • روش های مدیریت زمان را آموخته و آن را در کار خود به کار ببندید.
  • برای بهبود عملکرد خود در فرایند درمان و جلوگیری از تحلیل قوای خود، بهتر است در پایان هر روز کاری، با استفاده از انواع روش های آرمیدگی نظیر ریلکسیشن، مراقبه و یوگا، روان خود را آرام کرده و تنش های جسمانی خود را به حداقل برسانید.
  • اگر با مراجعی روبرو می شوید که حس می کنید از لحاظ جسمی و ذهنی توانایی و آمادگی لازم برای درمان او را ندارید، وی را به همکاران متخصص خود ارجاع دهید.
  • سلامت جسم و روان خود را فراموش نکنید؛ استراحت کافی داشته باشید، به مسافرت بروید، تغذیه مناسب داشته و به طور مرتب ورزش کنید.
  • بیشتر و راحت تر بخندید، شوخی کنید و به وجوه مثبت زندگی توجه بیشتری نشان دهید.
  • مسائل و مشکلات مراجعان تان را با خود به خانه و همچنین مسائل خانوادگی خود را به محیط کاری خود نبرید. اجازه دهید که نیروی شما در هر یک از این محیط ها فقط درگیر مسائل مربوط به همان محیط باشد و بدین طریق از کیفیت عملکرد و کفایت انرژی خود، اطمینان حاصل کنید.
  • احساسات و مشکلات خود را نادیده نگیرید، شما نیز همانند دیگر افراد جامعه ممکن است درگیر مشکلاتی شوید که احساس کنید به تنهایی از پس حل آنها برنمی آیید، به خودتان این حق را بدهید و برای دریافت کمک تخصصی به یکی از همکارانی که سابقه آشنایی قبلی با او را ندارید، مراجعه کنید.
  • در طول هفته زمانی را برای افزایش دانش تخصصی خود اختصاص دهید. این کار عملکرد شما را در درمان افزایش می دهد و در نتیجه رضایت بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت.
  • توقعات و انتظاراتی را که از خودتان به عنوان درمانگر دارید، بازنگری کنید و سعی کنید آنها را بر اساس توانمندی ها و شرایط خودتان و مراجعین تان اصلاح کنید.
  • واقع گرا باشید و دنیای آرمانی و آرزوهای ناممکن خود را رها کنید. بپذیرید که توانایی شما در حل مشکلات مراجعین محدود است و نمی توانید یک تنه فشار زندگی و مسائل آنها را به دوش بکشید.
  • خود را به شرایط کاری نامطلوب و نامساعد عادت ندهید، اگر احساس می کنید فضا یا شرایط کاری تان مناسب نیست، برای تغییر و بهبود آن با سرپرست یا مسئول فنی کلینیک صحبت کنید.
  • سعی کنید در برابر موانع موجود در فرایند درمان انعطاف پذیر باشید و به جای سرزنش خود نحوه مقابله یا کنار آمدن با آنها را بیاموزید.


همان طور که می دانید، فرسودگی شغلی نه تنها باعث کاهش کیفیت انجام وظایف و بهره وری شغلی می شود، بلکه بر جنبه های دیگر زندگی نیز اثر سوء خواهد داشت. علاوه بر این نقش قابل توجهی در کاهش سلامت جسمی و روانی و کیفیت زندگی دارد. فرسودگی شغلی در صورت ادامه دار شدن می تواند به ترک شغل و یا افسردگی مزمن منتهی شود. نتیجه آزمون شما نشان می دهد که شما در معرض این تاثیرات منفی هستید. بنابراین لازم است برای بهبود وضعیت خود اقدام کنید.