تست امید میلر (MHS)




نمره کل

بر اساس نتایج این آزمون نمره امیدواری روانشناختی شما 52.6 درصد است که نمره قابل قبولی است و نشان می دهد که شما دارای سطح متوسطی از امید به آینده هستید.

شما نیز مانند همه افراد، گاهی دچار احساسات منفی مانند خشم و اندوه و ناامیدی می شوید، اگرچه ممکن است گاهی این احساسات تبدیل به احساس یأس و درماندگی فزاینده در شما بشود. ولی معمولاً در مواردی که شدت احساسات منفی کمتر باشد و یا بعد از مدتی، این باور در اعماق ذهنتان جان می گیرد که اوضاع بهتر خواهد شد.

به نظر می رسد شما هنگامی که گرفتار چرخه سهل انگاری و یا اهمال کاری می شوید، دست به سرزنش خودتان یا شرایط می زنید. اما به طور کلی خود را لایق دستیابی به آرزوها و خواسته های قلبی تان می دانید و همین مسئله به شما کمک می کند که بتوانید در اغلب مواقع بر این چرخه منفی غلبه کنید.

شما را کمابیش می توان فرد هدفمندی دانست؛ به ویژه در آن جنبه هایی از زندگی که به آنها علاقمندید، اهداف مشخص و تعریف شده ای دارید که دوست دارید به آنها دست پیدا کنید. با این حال گاهی احساس می کنید انگیزه و اراده لازم برای رسیدن به آنها را ندارید و در نتیجه، حرکت شما به سمت این اهداف کند شده یا متوقف می شود. در این گونه مواقع احساس می کنید که زندگی شما بی معنا شده و سطح امیدواری تان افت می کند.

به نظر می رسد شما کمی بیش از حد انتظار بر روی مشکلات و موانع زندگی توجه دارید و به مخاطرات و اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است پیش بیاید، فکر می کنید. شما با وجود اینکه معتقدید کفایت لازم برای غلبه بر بسیاری از این شرایط را دارید، ولی در برابر برخی از آنها خود را ضعیف احساس می کنید و همین باعث نگرانی های گاه به گاه نسبت به آینده می شود.

توجه داشته باشید که انتظار برای اتفاقات منفی صرفاً باعث ایجاد ترس های کاذب از رویدادهایی می شود که هنوز رخ نداده اند و اثر مثبت دیگری ندارند. در نتیجه سعی کنید از اینکه خود را به دست این گونه افکار بدهید اجتناب کنید و تا حد ممکن توجه خود را روی جوانب مثبت موضوعات و پدیده ها متمرکز نگه دارید.

شما فرد نامعطفی نیستید ولی این طور به نظر می آید که از انعطاف پذیری روانی کافی نیز برخوردار نیستید. به این معنا که نمی توانید در هنگام رخ دادن رویداد غیر منتظره ای که خلاف برنامه ریزی تان است، توجه خود را بر زمان حال و مسئله پیش آمده حفظ کنید، بلکه دچار آشفتگی شده و نیاز به زمان دارید تا بتوانید دوباره به خود مسلط شده و برای تصمیمات و اقدامات جدید آماده شوید.

احتمالاً ارتباط شما با خانواده و یا دوستانتان در سطح قابل قبولی است و کمابیش می توانید روی حمایت شبکه اجتماعی اطرافیان خود در مواجهه با موقعیت های دشوار حساب کنید. با این وجود اگر احساس می کنید در این زمینه دچار ضعف هستید لازم است آن را تقویت کنید زیرا در ایجاد احساس آرامش و اعتماد به آینده تاثیر بسزایی دارد.

در کل می توان گفت شما علیرغم اینکه ممکن است شرایط ناخوشایند و یا کاستی هایی را تجربه کرده باشید و یا با وجود اینکه این شرایط را در اطراف خود دیده اید و به آنها واقف هستید، از احساس رضایت از زندگی نسبی برخوردارید.




راهکارها و پیشنهادات

توجه داشته باشید که سازه امید تاثیر بسزایی در افزایش سلامت روان و کیفیت زندگی دارد و موجب تاب آوری بیشتر در برابر مشکلات می شود. نمره امیدواری شما قابل قبول است ولی همچنان نیاز به بهبود دارد. بنابراین می توانید از راهکارها و پیشنهادات ارائه شده در این بخش بهره بگیرید.

  • اهداف مشخص و منطقی برای خود در نظر بگیرید و مسیر رسیدن به این اهداف را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید. رسیدن به هر کدام از این مراحل را جشن بگیرید.
  • به دنبال موقعیت های استثنایی برای شادی نباشید بلکه سعی کنید شادی های کوچک را نیز در نظر داشته باشید و از آنها لذت ببرید.
  • باور داشته باشید که توانمندی و مهارت شما بیش از هر عامل دیگری در ساختن آینده تان نقش خواهد داشت. پس به جای تمرکز بر موانع و دشواری ها هر روز زمانی را صرف بهبود مهارت های خود کنید.
  • حتی الامکان از مصرف سیگار، دخانیات و الکل اجتناب کنید. سلامتی یکی از عوامل ایجاد نشاط و رضایت از زندگی است. پس برای حفظ یا بهبود آن تلاش کنید.
  • رابطه خود را با افراد منفی نگر (چه در محیط واقعی و چه در فضای مجازی) به حداقل برسانید. در واقع دیدگاه منفی نگر دیگران می تواند مانند پخش شدن جوهر در آب، نگرش شما را نیز کدر کند.
  • شبکه حمایت اجتماعی خود را گسترده کنید و ارتباط خود را با خانواده، دوستان و اطرفیان دلسوز خود افزایش دهید. حمایت اجتماعی و عاطفی یکی از مهمترین فاکتورها در ایجاد امید و تحمل روانی است.
  • سعی کنید فضای امن و حمایت کننده ای را برای اطرافیان خود ایجاد کنید. منتظر نباشید که آنها شروع کننده یک رابطه امن و رضایت بخش باشند، می توانید گام اول را شما بردارید. مطمئن باشید که آنها نیز به دنبال شما خواهند آمد.
  • به راحتی تسلیم افکار منفی خود نشوید. لازم است فعالانه برای جستجو و یافتن افکار و اتفاقات مثبت تلاش کنید و آنها را در دایره توجه خود قرار دهید.
  • از یک جانبه نگری دست بردارید. فکر و نگرش خود را باز نگه دارید. سعی کنید در مواجهه با موضوعات مختلف، جنبه هایی از موضوع را پیدا کنید که تا کنون به آنها توجه نکرده اید.
  • فقط به راه های نرفته و نداشته های خود فکر نکنید. اهدافی که به آنها رسیده اید، مسیرهایی که طی کرده اید، مهارت هایی که آموخته اید، توانمندی هایی که کسب کرده اید و هر آنچه که دارید ارزشمند است. آنها را دست کم نگیرید.
  • قانع باشید. قناعت به این معنی نیست که دست از تلاش بردارید و بگویید من از زندگی راضی هستم بلکه به این معناست که اگر به حداکثر آنچه مد نظر دارید، نرسیدید ناامید نشوید و از همانی که هست لذت ببرید.
  • هنگامی که با شکستی در زندگی مواجه می شوید شرایط موجود خود را مجددا ارزیابی کنید به این فکر کنید که هیچ کس نیست که در زندگی طعم شکست را نچشیده باشد حتی موفق ترین افراد؛ پس به روی نقاط مثبت تمرکز کنید تا دچار انفعال نشده و انگیزه خود را برای ادامه مسیر از دست ندهید.