پست وبلاگی
نکاتی جهت مدیریت استفاده از فضای مجازی مدت مطالعه: 2 دقیقه
ای سنج 08 مهر 1398 مدت مطالعه: 2 دقیقه

نکاتی جهت مدیریت استفاده از فضای مجازی

رسانه های دیجیتال، قسمت عمده ای از زندگی روزانه ی ما را به خود اختصاص داده اند؛ ماری کوندو (Marie Kondo ) استفاده از این رسانه ها را به دریایی عمیق تشبیه کرده است که بر خوشبختی افراد تاثیر گذاشته و سبب غرق شدن آن ها می شود.
طبق نظر سنجی اخیر انجمن روانپزشکی آمریکا، ۳۸ درصد افراد، تاثیر استفاده از رسانه های دیجیتال بر سلامت روان خود را مضر تشخیص داده اند؛ ۴۵ درصد نیز، گاهی اوقات این تاثیر را مخرب تخمین زدند. تنها ۵ درصد افراد تصور می کنند که رسانه های دیجیتال تاثیر کاملاً مثبتی بر سلامت روان آن ها دارد.
تحقیقات نشان داده اند که استفاده ی زیاد از فضای مجازی با افسردگی، عزت نفس پایین و اضطراب اجتماعی مرتبط است.

فضای مجازی

مدیریت

چگونه می توانیم این اثرات منفی را کاهش داده و تاثیرات مطلوب آن را تقویت کنیم؟
در این رابطه، مری کوندو بر طبق علم روانشناسی راهکار های زیر را پیشنهاد داده است:
۱-از خود بپرسید ” آیا این باعث خوشحالی من می شود؟”
یک صبح آخر هفته را به بررسی محتوای پیام و تماس های خود در شبکه های اجتماعی بپردازید؛ سعی کنید حین بررسی آن ها از خود بپرسید که این پیام ها سبب ایجاد چه احساسی در شما شده اند؟
احساسات خوشایند و ناخوشایندی که محتوای آن ها بر شما تاثیر می گذارد را تحلیل کنید. همچنین سعی کنید تا دریابید که شما به طور فعال با کدام یک از این پیام ها در ارتباط هستید. در سال ۲۰۱۴ یک مطالعه ی تجربی درباره ی کاربران فیس بوک نشان داد افرادی که بیشتر در معرض پیام هایی با محتوای منفی قرار دارند، در زندگی خود بیشتر به سمت مسائل ناراحت کننده، کشیده می شوند. این تحقیق و تحقیقات دیگری که بر روی کاربران توییتر نیز انجام شدند، نشان داد که این مسئله “سرایتِ احساسات” نام داشته و به وسیله ی فضای مجازی نیز می تواند اتفاق بیفتد؛ بر این اساس تحت تاثیر پیام هایی قرار می گیریم که پیرامون ما را احاطه کرده اند. بنابر این شما باید متوجه شوید که کدام یک از تماس ها و پیام هایتان حاوی پیام های منفی هستند، سپس اقدام به مدیریت آن ها کنید.
۲-اولویت بندی کنید؛
کوندو توصیه می کند که ابتدا به دسته بندی گروه ها و افرادی که با آن ها در ارتباط می باشید، بپردازید؛ سپس تنها به چک کردن پیام های مهم پرداخته، از گروه های غیر مفید خارج شوید. همچنین پیام های کم اهمیت را بی صدا کرده و به آن ها توجهی نداشته باشید.

مدیریت فضای مجازی

فضای مجازی

۳-زندگی اجتماعی خود را سامان دهی کنید؛
*صفحات افرادی را که به آن ها علاقه ای نداشته و یا محتوای مفیدی را به نمایش نمی گذارند، دنبال نکنید.
*اگر مدت زیادی از زمان خود صرف فضای مجازی می کنید، این برنامه ها را از تلفن همراه خود پاک کرده و خود را مجبور کنید تا تنها به وسیله ی کامپیوتر به چک کردن آن ها بپردازید.
*به وسیله ی نرم افزار های موجود، محدودیت روزانه برای استفاده از برنامه هایی مثل اینستاگرام اعمال کنید.
*هشدار و اعلان(نوتیفیکیشن) برنامه های خود را قطع کنید. تحقیقات نشان داده است که این کار سبب افزایش تمرکز و کاهش استرس می شود.
۴- اگر در فضاهایی مثل اینستاگرام و فیس بوک با افرادی در ارتباط هستید که شما را یاد دوران ناخوشایندی از زندگی تان میندازند یا سبب نا امیدی تان می شوند، دنبال کردن آن ها را متوقف کنید.
۵-لزوم این پاکسازی را درک کنید.
به احساس خوشایندی و پیامد هایی که پس از این کار ها دارید، دقت داشته باشید؛ مثلاً برخی از مراجعین من گزارش داده اندکه با دنبال نکردن افرادی که سعی در ارائه ی نسخه ی ایده آل و غیر واقعی زندگی خود داشتند، چقدر احساس حسادت و توقعات بی جا در آن ها کاهش یافته و حال بهتری دارند.

[kkstarratings]

جهت نمایش بیشتر اصطلاحات کلیک نمایید
لطفا امتیاز خود را برای این محتوا ثبت کنید